Мета: розширити знання учнів про опорно-рухову систему та її функції; розвивати пізнавальні процеси; формувати потребу в здоровому способі життя.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Для чого потрібно вивчати будову тіла людини?
– Доведіть, що людина є частиною живої природи.
– Чим люди відрізняються від тварин?
– Чи можна окрему бактерію і тіло людини назвати “організмом”?
2. Розгадування кросворда
1. Не годинник,
2. Нескінченний потяг, що розвозить по тілу поживні речовини. (Кишковик)
3. Коли ситий, він мовчить. Коли голодний – бурчить. (Шлунок)
4. Орган дихання людини. (Легені)
5. Повен хлівець білих овець. Що це за хлівець? (Рот)
– Яке слово вийшло по вертикалі? (Скелет)
– Скелет – це сукупність кісток організму людини або тварини.
3. Робота в групах
Учитель пропонує учням об’єднатися в групи і спробувати відповісти на запитання (запитання – на картках):
1) Навіщо людині скелет, і які функції він виконує?
2) Що ще потрібно людині для руху?
3) Від чого
4) Чим небезпечне порушення постави?
Заслуховуються відповіді кожної групи.
– На які запитання було складно відповісти?
– Що необхідно зробити, щоб відповісти на поставлені запитання?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про опорно-рухову систему, формування постави.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 147-148)
– Пригадайте! Чим відрізняється будова тіла людини від будови тіл інших тварин у світі живої природи?
Робота в парах
– Роздивіться малюнки на с. 147 і розкажіть, чи в усіх тварин є скелет? Як пересуваються різні тварини?
– Запам’ятайте! Скелет визначає форму тіла і разом із мускулатурою захищає внутрішні органи від можливих ушкоджень. Кістки скелета рухають м’язи.
– Роздивіться малюнки на с. 147 унизу. Порівняйте будову скелета й м’язової системи людини із конструкцією робота.
– Знайдіть частини скелета у своєму тілі.
– Кістки черепа міцні й нерухомі. Вони захищають головний мозок від ушкоджень.
Скелет тулуба утворюють хребет, ребра і грудна кістка.
Хребет проходить уздовж тіла. Він складається з окремих кісток – хребців. Хребці мають отвори, які разом утворюють канал. У ньому розташований спинний мозок. Хребет захищає спинний мозок від ушкоджень.
До хребта прикріплюються ребра. Разом із грудною кісткою ребра утворюють грудну клітку. Вона захищає серце і легені. Бере участь у диханні.
До грудної клітки за допомогою лопаток і ключиць (натупайте ці кістки у своєму тілі) прикріпляються кістки верхніх кінцівок – рук. Кістки рук, лопаток і ключиць з’єднані між собою рухомо. Тому ми можемо опускати і піднімати руки, згинати їх у ліктях.
До нижньої частини хребта приєднуються кістки, які утворюють таз. Тазові кістки підтримують внутрішні органи і захищають їх від ушкоджень. З тазом рухомо з’єднані кістки нижніх кінцівок – ніг.
Ми не могли б рухатися, якби в нас не було м’язів. М’язи прикріплюються до кісток. У тілі людини 650 м’язів. Кожен м’яз необхідний для виконання того чи іншого руху. Наприклад, щоб зробити крок, потрібна робота двох десятків м’язів.
Скорочення і розслаблення м’язів призводить до зміни положення кісток. Так, коли м’яз скорочується, він тягне кістки, до яких прикріплений. А коли розслабляється, кістки займають вихідне положення. Скорочуючись і розслаблюючись, м’язи рухають кістки, а отже, і наше тіло. Це відбувається за командою головного мозку.
– Як пані Калина Пігулко радить піклуватися про правильність своєї постави.
– Як перевірити власну поставу?
Висновки
– Скелет і м’язи утворюють опорно-рухову систему.
2. Фізкультхвилинка
– Постава буває не тільки у людей, а й у тварин.
Відтворіть поставу деяких тварин:
– встати, розправити плечі й покрутити головою, як лев;
– потягнутися вгору, як жирафа;
– побігати на місці, як страус;
– сісти за парту і потягнутися вгору, як котик.
– Постава якої тварини вам найбільше сподобалася?
– Яку поставу було легко показувати, а яку – складно?
– Удома ви можете копіювати поставу різних тварин. Це дуже корисно. А тепер будемо вчитися визначати правильну поставу в людей.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Практичне завдання
1) Стань перед дзеркалом і визнач:
А) чи пряма в тебе спина;
Б) чи піднятою ти тримаєш голову;
В) чи на одному рівні знаходяться в тебе обидва плеча.
Зроби висновок про те, яка в тебе постава.
2) Зігни ліву руку в лікті, а правою помацай м’яз. Що відчуваєш? Опусти руку. Тримай її вільно. Помацай м’яз. Які зміни відбулися?
2. Робота в групах
Виведення правил збереження і зміцнення постави
У групах за допомогою малюнків учні розробляють правила “Як виробити правильну поставу?”.
(Рівно сидіти під час письма, не сутулитися під час ходьби; спати на пласкому ліжку, носити рюкзак за плечима; сидіти чи ходити по кілька хвилин із книжкою на голові…)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 148.
– З яких частин складається скелет людини?
– Яке значення має скелет в організмі людини?
– Яке значення для людини мають м’язи?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 147-148.