УРОК 14. ГРУНТ. СКЛАД ГРУНТУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 4 “ДОСЛІДЖЕННЯ СКЛАДУ ТА ВЛАСТИВОСТЕЙ ГРУНТУ”
Мета: сформувати в учнів первинні знання про грунт, його склад і властивості, з’ясувати значення грунту для живих організмів; розвивати уміння аналізувати результати дослідів, пояснювати роль організмів у грунтоутворенні; виховувати уважність, охайність, цікавість до теми.
Обладнання: зразки грунтів своєї місцевості, таблиці “Грунти”, “Розріз грунту”; посуд, вода, пісок, глина, грунт, лупа, підручники, зошити.
Основні
Тип уроку: вивчення й первинного засвоєння нових знань, набуття практичних умінь.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання
– Які природні екосистеми поширені у вашій місцевості?
– Яке значення у життя людини мають природні екосистеми?
– Чому потрібно охороняти природні екосистеми? Які природоохоронні заходи вам відомі?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
На попередньому уроці ви мали можливість переконатися у тому, що людина з давніх часів використовує природні багатства.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Грунт. Утворення грунтів
Завдання 1 (прийом “Мозковий штурм”)
Назвіть слова, які спадають вам на думку та стосується поняття “грунт”.
Грунт – це верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та інші організми. Головною властивістю грунту є родючість, під якою розуміють здатність грунту давати врожай. Родючість забезпечує наявність у ньому гумусу.
Грунт проходить кілька етапів розвитку й формування. Молоді грунти часто є результатом вивітрювання гірських порід або перенесення і відкладання осадів. На цих пухких породах оселяються мікроорганізми, перші рослини – лишайники, мохи, трави, дрібні тварини. Поступово проникають інші види рослин і тварин.
Грунти є складною системою, усередині якої відбуваються різноманітні складні процеси. Велика кількість різних живих організмів (гриби, бактерії, водорості, найпростіші, молюски, личинки, дощові черв’яки та ін.) поступово переробляє усі органічні рештки рослин та тварин.
Товщина грунту на різних ділянках земної поверхні неоднакова – від кількох сантиметрів до 10 метрів. Утворюються грунти дуже повільно: за сто років шар грунту може збільшитися на 0,5-2 см.
2. Склад та властивості грунту.
Практична робота 4 “Дослідження складу та властивостей грунту” Проведення дослідів
1) Розглянемо за допомогою лупи грудку грунту, потім роздавимо цю грудку. Що можна побачити? (Залишки рослинних корінців, листочків рослин, частинки тіл комах, піщинки, глину тощо)
2) У посуд з водою вкинемо грудку сухої землі. Бульбашки, що виділилися, свідчать про повітря-проникність; якщо горщик із грунтом добре полити водою – про водопроникність.
3) У пляшку насиплемо грунт і заллємо його водою, ретельно розмішаємо і поставимо відстоюватися.
Завдання 2. Замалюйте, яким чином будуть осідати на дно частки грунту. Якщо відстояну воду налити на жерстяну кришку та підігріти на вогні – побачимо на кришці білий осад (Це мінеральні солі, які входять до складу грунту.)
Завдання 3. За результатами дослідів складіть схему “Склад грунту”.
Завдання 4. За результатами дослідів заповніть таблицю.
Властивість грунту | Значення цієї властивості для живих організмів |
Родючість | |
Водопроникність | |
Повітря-проникність |
За вмістом піску та глини грунти поділяють на піщані й глинисті. Якщо піску й глини у грунті майже однакова кількість, грунти називають суглинистими або супіщаними. Піщані грунти – пухкі, добре пропускають вологу, повітря, але в їх складі мало гумусу й мінеральних речовин. Глинисті – щільні, погано пропускають вологу, повітря, але мають більше гумусу.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 5. Зробіть висновок про склад і властивості грунту.
Запитання
– Що таке грунт?
– Яке значення має грунт для живих організмів?
– Яку роль відіграють живі організми в утворенні грунту?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Поміркувати над запитанням: чому кімнатні рослини потрібно періодично пересаджувати у свіжий грунт?
3. Підібрати прислів’я про землю, її значення у житті людини.