ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ
УРОК № 64
Тема. Лексичне значення слова
Мета: виробляти в учнів уміння пояснювати лексичне значення слова, розрізняти лексичне й граматичне значення; дати поняття про лексичну помилку; розвивати усне й писемне мовлення школярів, пам’ять, увагу; виховувати повагу до рідного слова.
Обладнання: підручник, словники.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
– Що таке лексика?
– Що вивчає лексикологія?
– Із чого
– Чи кожне сполучення звуків може бути словом? Чому?
– Зробіть висновок про те, що таке слово. (Учитель застосовує метод “Мікрофон”.)
3. Гра “Четверте зайве”.
Завдання: закреслити в кожному рядку сполучення букв, яке не є словом.
А) мідь, час, чар, хліб;
Б) сіль, діло, судь, сум;
В) хмара, люди, марв, люд;
Г) зоря, вирій, рог, кінь.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником.
1) Вправа 406.
2) Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 180-181.
3)
(Вправу 409 бажано виконати у формі “Мозкового штурму”. В такому випадку підручники закриті, а діалог читає вчитель.)
4) Вправа 413 (письмово).
2. Творча робота.
(Учні працюють з тлумачними словниками.)
Завдання: пояснити лексичне значення слів гарний, вишуканість, громада, майоріти. Подані слова ввести в речення. Визначити граматичне значення слів вишуканість, гарний.
3. Робота за підручником.
1) Вправа 415.
2) Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 182-183.
3) Вправа 416.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра “Редактор”.
Завдання: відредагувати речення.
Я відчинила журнал і почала читати. Лікар лічив хвору бабусю. Ластів’яча отара знялася і полетіла.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 50, вправа 420.