Урок № 48
Тема. Метод геометричних місць
Мета: домогтися засвоєння учнями схеми дій, що покладено в основу методу геометричних місць.
Сформувати вміння:
– відтворювати схему, що лежить в основі методу геометричних місць;
– виконувати дії, що передбачені цією схемою.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Наочність і обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Виконання усних вправ перевіряємо під час
III. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання мети й завдань уроку
Для мотивації пропонуємо учням виконати завдання:
1) знайдіть ГМТ, рівновіддалених від точок A і B;
2) знайдіть ГМТ, віддалених від точок A і B на певну відстань a;
3) знайдіть ГМТ, рівновіддалених від точок A, B, C (точки A, B, C не лежать на одній прямій).
Порівняння умов запропонованих завдань приводить до формулювання проблеми, яку треба розв’язати: як побудувати геометричне місце точок, які задовольняють одночасно дві (а не одну) умови?
Пошук відповіді на це питання
IV. Засвоєння нових знань
Міркування, що лежать в основі методу геометричних місць є досить простими і зрозумілими учням. Викладення цих міркувань учитель може проводити індуктивним або дедуктивним методом, тобто на прикладі однієї із запропонованих на третьому етапі задач продемонструвати хід міркувань, а потім узагальнити ці міркування або навпаки-сформулювавши загальні твердження, потім розглянути приклади його застосування.
VI. Первинне усвідомлення нового матеріалу
Виконання письмових вправ
В умовах наступних задач усно виділити дві умови, які повинні задовольняти шукане ГМТ.
1. Точки A, B, C не лежать на одній прямій. Побудуйте точку, рівновіддалену від точок A, B, C.
Відповідь. Шукана точка, по-перше, рівновіддалена від точок A і B, по-друге, рівновіддалена від точок B і C.
2. Дано точки A, B, C. Побудуйте точку, яка рівновіддалена від точок A і B і лежить на заданій відстані від точки C.
3. Побудуйте точку, рівновіддалену від сторін даного кута, яка лежить на відстані d від його вершини.
4. Точка A лежить на колі радіуса R. Побудуйте точки даного кола, віддалені від точки A на відстань R.
Після виконання такого аналізу умов задач, починаємо письмове розв’язання задач № 1 і № 3.
VII. Підсумки уроку
За рисунком сформулюйте задачу, розв’язком якої є точки A і B.
VIII. Домашнє завдання
Розв’язати задачі № 2, 4 класної роботи.
Розв’язати методом геометричних місць задачу.
Задача. Знайдіть геометричне місце центрів кіл радіуса R, що проходять через дану точку A.
Джерела:
1. Уроки геометрії. 7 клас./ С. П. Бабенко – Х.: Вид. група “Основа”, 2007.- 208 с.