Урок 86
Тема. Наголошені та ненаголошені голосні. Визначення наголосу в словах. Добір спільнокореневих слів. Складання розповіді за малюнками
Мета: уточнити знання про особливості наголошеного складу і роль наголосу в мовленні; розвивати вміння знаходити у слові наголошений склад; ознайомити зі схемою звуко-буквеного аналізу слів; виховувати працелюбність, чемність, повагу до українських традицій.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 104)
–
– Назвіть наголошені склади. (Ста-, – ком, – го, – ро-)
– Хто ким хоче служити в армії? (Моряком, танкістом, артилеристом, десантником)
– Дівчатка, розкажіть, у яких рядках листа солдата ви прочитали про його відданість Батьківщині і про почуття до військового обов’язку. (Як за плечима в тебе Батьківщина, небезпеки жодні в світі не страшні.)
– Які склади наголошені у виділених словах? (-ту-, – ю, – чи-)
– Яке з цих слів не можна переносити? (Свою)
– Чому? (Склад з однієї
– Хто з дівчат хотів би служити в армії і ким?
2. Хвилинка чистопису
Зо м’я ий кам’яний
– Запишіть по два слова з цими буквосполученнями і поставте наголоси. (Золото, залізо, м’який, полум’я, чистий, рудий)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми пригадаємо, що вже знаємо про наголошений склад, вчитимемося його визначати. Також ознайомимося зі схемою звуко-буквеного аналізу слів, будемо вчитися правильно вимовляти й писати словникові слова.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Коментоване письмо (вправа 105)
– Прочитайте й запам’ятайте, як вимовляються і пишуться словникові слова.
– Спочатку спишіть слова з наголошеним першим складом, потім – з другим, далі – з третім. Наголошені склади підкресліть. (Дрова, столяр; шофер, дочка, старий, новий; український, одинадцять, чотирнадцять)
– Прочитайте і запишіть правило на с. 47.
2. Звуко-буквений аналіз слова (вправа 108)
– Прочитайте, відгадайте загадку.
– Запишіть відгадку. (Дятел) Підкресліть букву, якою позначено ненаголошений голосний звук.
– Уважно стежте й запам’ятовуйте, як треба проводити звуко-буквений аналіз.
1) Вимовте слово вголос. (Добуваю)
2) Назвіть послідовно всі звуки і побудуйте звукову модель слова.
3) Поділіть на склади, позначте їх на моделі.
4) Визначте і позначте наголошений склад (звук).
5) Запишіть слово.
6) Вимовте окремо голосні звуки. Якою буквою позначено кожний звук? ([о] – о, [у] – у, [а] – а, [у] – ю)
7) Вимовте приголосні звуки. Якою буквою позначено кожний звук? ([д] – д, [б] – б, [в] – в, [й] – ю).
– Тепер завжди звуко-буквений аналіз будемо проводити в такій послідовності, тому постарайтесь її запам’ятати.
3. Фізкультхвилинка
4. Гра “Упізнай слово за наголосом” (вправа 107)
– Я буду називати частину слова без першого звуку, а ви будете називати слово повністю:
– Запишіть слова, позначте наголос.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бесіда за текстом (вправа 109)
– Прочитайте текст, правильно наголошуючи виділені слова.
– Пригадуєте, де ми бачили багато вишитих рушників? Так, на виставці в Будинку народної творчості. Яких тільки узорів там не було! Але найбільше вишивальниці в Україні використовували нитки якого кольору? (Червоного і чорного)
– Там і пісню про вишиту сорочку та рушник слухали. У ній співається, що чорний колір – то журба, смуток, а червоний – то любов і кохання. І донині на весіллях, щоб бути щасливими, за народним звичаєм, стають на вишитий рушник.
– Ще раз прочитайте виділені слова, правильно їх наголошуючи.
2. Колективна робота з підручником (вправа 106)
– Прочитайте виразно народну веснянку.
– Що таке веснянка, як ви розумієте? (Весняна народна пісня – закличка для весняної погоди і всієї природи)
– Спишіть перші два рядки пісні.
3. Творча робота в парах (вправа 111)
– Розгляньте малюнки та складіть удвох коротеньку розповідь. (Мама працювала на городі, а син не хотів допомагати. Він поруч розважався. Коли ж мама приготувала смачний обід, хлопець першим усівся за стіл. Як тобі не соромно, ледарю!)
– Чи подобається вам поведінка хлопчика?
– Які прислів’я можна застосувати в цій ситуації? (Хто не робить, той не їсть. Як дбаєш, так і маєш. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Хто як робить, тому так і родить. Один з сошкою, а семеро з ложкою.)
Діти пояснюють зміст кожного прислів’я.
4. Самостійна робота (вправа 110)
VI. Підсумок уроку
– Що нового дізналися сьогодні на уроці?
– Про який народний символ говорили на уроці?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правило, с. 47, вправа 114.
Текст вправи 110 прочитати й керуватися цими правилами у житті.