Уроки № 51-53
Тема: Написання прислівників разом і окремо. Тематичне тестування (тема: Прислівник, правопис прислівників)
Мета: Пояснити правила написання прислівників разом і окремо; формувати вміння обгруновувати вибір написання; з’ясувати рівень засвоєння учнями знань та сформованості вмінь і навичок з теми “Прислівник, правопис прислівників”; розвивати увагу, логічне мислення, закріплювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички колективної й самостійної роботи.
Тип уроку:
Обладнання: Підручник, тести для тематичного контролю.
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником.Виконання вправи 300 (опрацювання таблиці “Разом пишуться прислівники”).
ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Прочитати речення.Вказати прислівники, пояснити їхнє написання. Визначити в словах орфограму “Написання прислівників разом”.
У Хоролі всього доволі. Спершу робота,
Народна творчість.
* Переписати, знімаючи риску.Визначити в словах орфограму “Написання прислівників разом”.
Мандруємо вогким туманом на/зустріч сліпій сніговиці… (Леся Українка.) Сніги ж ішли на/вскіс, ішла зима. (М. Стельмах.) І уже беруть в роботу і морозці, і вітри і на/зустріч, і на/впроти, і с/піднизу, і з/гори. (П. Усенко.) Я все ж незгорблений пройду, на/півдорозі не впаду. (Л. Дмитерко.) Ніч прийшла милосердна, схиляюся ночі до/земно. (Є. Гуцало.) У/досвіта дві хмароньки зустрілися в/горі. (Олександр Олесь.) То темніючи, то просвітлюючись, урочисто гудуть ліси і раз од разу на/відмаш кидають на полотнище дороги чіткі етюди. (М. Стельмах.). Сніжинки, сніжинки на/дворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра.) Просто до батьківської оселі пшеницями й стежечка на/впростець. (М. Самійленко.) Він знав життя і в/брід, і в/плав. (А. Малишко.) Доріжка в житі – то ж яка принада! Роззувшись, чимчикуй собі чим/дуж. (Л. Дмитерко.) Олень біг на/вперестриб, кущ під ним чи хмарка. (Д. Павличко.) Блакитне озеро барвінку захвилювалося в/низу. (А. Швець.) Чебрецями зацвіла толока, а оба/біч хиляться жита. (О. Довгий.)
* Диктант з коментуванням.
І. Душа сама назавжди вибирає, з ким бути їй. (Е. Дікінсон.) Як хвиля хвилю, рана рану народжує безперестану. (Д. Павличко.) Дивіться час від часу вгору, дивіться час від часу в гори. (В. Коротич.) Забилось українське серце іспанській пісні в унісон. (Л. Дмитерко.) Пливе до нас назустріч лебідь по ставку зеленім. (М. Рильський.) Навпростець я подамсь, на лимани, підіймусь на високі кургани. (М. Нагнибіда.) Я біг, я падав з високості і піднімався нашвидку. (Д. Павличко.) Де в стрісі дірку має вітерець, там вихор крівлю знищить нанівець. (Я. Радисерб-Веля.) Наостанок усі мудрішають. (Нар. творч.)
ІІ. Стояла тиха і по-своєму хвилююча година. Згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з-під кожного куща виповзав туман. Здавалося, над землею коливалося два неба. Сіре було знизу, а вище було сизе. Туман і присмерк щільніше підходили один до одного, нарешті злилися у вечір. Міцніше запахло березовим дьогтем. (За М. Стельмахом.)
І V. Перевірка рівня засвоєння знань і сформованості вмінь з теми “Прислівник, правопис прислівників”.
*Пояснення способів проведення перевірки знань та вмінь (інструктаж до проведення тестування).
*Проведення тестування.
*Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано).
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)
1. Прислівник – це
А) змінна самостійна частина мови;
Б) незмінна самостійна частина мови;
В) особлива форма дієслова.
Скласти (пригадати) й записати речення з прислівником, поставити до прислівника питання (напр.:Навпростець і вода не тече. (Нар. творч.) Навскіс занурився Великий віз на небі. (П. Тичина.) І тихо-тихо сяють зорі, холодним блиском миготять. (М. Вороний.) Мить дивами виповнена вщерть.(М. Самійленко.)
2. Прислівник виражає
А) ознаку або приналежність предмета якійсь особі;
Б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;
В) ознаку предмета за дією.
Скласти (пригадати) й записати речення з прислівником, підкреслити його як член речення (напр.:Шляхів нема, а тільки де-не-де поплутані стежинки йдуть на безвість. (Леся Українка.) Я більш люблю шляхи земні, аніж шляхи космічні. (В. Самійленко.)
3.За допомогою слів значно, багато, куди, ще, трохи утворюється
А) проста форма найвищого ступеня порівняння прислівників;
Б) проста форма вищого ступеня порфвняння прислівників;
В) складена форма вищого ступеня порівняння прсилівників.
Утворити всі можливі форми ступенів порівняння від прислівника широко або скласти (пригадати) й записати речення з прислівником у формі вищого чи найвищого степеня порівняння (напр.: Тихше, тихше! Не диши! Нас почують комиші. (Олександр Олесь.) Швидше ж бо, швидше туди, де кипіння!(П. Тичина.)
4. Прислівники мимохіть, нашвидкуруч, повсякчас утворено
А) префіксальним способом;
Б) суфіксальним способом;
В) способом злиття основ.
Дібрати й записати приклад прислівника, що є складним словом (напр.: мимоволі, сьогодні) або скласти (пригадати) й записати речення з таким прислівником (напр.: І от колишньої минулості завісу нарешті мушу я підняти мимохіть. (М. Вороний.) Колись Гуллівер возлежав горілиць. (І. Драч.)
5. Прислівник із нн вжито у реченні
А) Льотчикам натомлено дрімалось. (Б. Олійник.);
Б) Вдарила ніжність у груди крилом дебедино. (Б. Олійник.);
В) Поет співав глибинно, старовинно. (І. Драч.).
Дібрати прислівник з нн, розібрати його за будовою (напр.: законно, незрівнянно) або прислівник з ннввести до речення (напр.: І мелька невпинно голка у худесенькій руці. (М. Старицький.)
6. Разом з не пишуться прислівники
А) незабаром, невдовзі, негайно;
Б) не дуже, не завжди, не по-братньому;
В) не високо, а низько; не чисто, а брудно.
Прислівник, що пишеться з не разом, увести до речення (напр.: До гнізда нечутно плив лелека.(В. Самійленко.) Нелегко долати життєві напасті у наш безнадійний і проклятий час. (Г. Чубач.) А так же зручно малося в житті: ладком, неквапно. (Б. Олійник.)
V. Підбиття підсумків уроку.
V І. Домашнє завдання.Вправа 304.