Урок 96
Тема. Написання закінчень у дієсловах 3-ї особи
Мета: познайомити учнів з системою закінчень дієслів 3-ї особи однини і множини, вчити розпізнавати дієслова 3-ї особи, правильно писати й вживати їх у мовленні, підготувати дітей до знайомства з орфограмою “Ненаголошений голосний у закінченнях дієслів”; розвивати культуру письмового спілкування; виховувати почуття патріотизму, інтерес до історії країни.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 129
Діти обмінюються листами, читають
Вчитель пояснює, що лист – особиста інформація, яку читати має право лише той, кому вона адресована.
– Які дієслова 2-ї особи ви вживали у листах?
– Що ви можете розповісти про дієслова 2-ї особи І і ІІ дієвідмін?
2. Робота із словниковими словами
– Замініть одним словом, запишіть:
– школяр, який цікавиться і досліджує природу (юннат);
– людина, яка грає у футбол (футболіст);
– характеристика будь-якого об’єкта, яка вимірюється у градусах (температура);
– найбільша одиниця ваги (тонна);
– жорстко встановлений порядок (дисципліна);
–
– Чим схожі всі ці слова? (Всі вони – іменники.)
– Спробуйте утворити від будь-якого іменника спільнокореневе дієслово. Поставте його у форму 2-ї особи однини.
– Про що може розповісти закінчення дієслова?
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– Систематизуйте закінчення: – еш, – у, – ете, – емо.
Однина | Множина | |
1-а особа | -у | -емо |
2-а особа | -еш | -ете |
– Які ще закінчення можливі у цих особах? Чому? (-иши, – имо, – ите)
– А чого не вистачає в цій таблиці? (Закінчень 3-ї особи)
III. Оголошення теми і мети уроку
– Отже, скажіть, чим ми будемо сьогодні знайомитися?
– Спробуйте спрогнозувати, з чим ми можемо там зустрітися? (Мабуть, знову з літерами – е та – и в закінченнях дієслів залежно від дієвідміни.)
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Пошукова робота (за вправою 130)
Роботу провести колективно.
– Визначте не тільки час, дієвідміну, а й особу дієслів.
– Виберіть дієслова тільки 3-ї особи. Визначте закінчення.
– Звірте свої спостереження із таблицею з вправи 131.
– Підготуйте усну розповідь про закінчення дієслів І та ІІ дієвідміни у 3-й особі однини і множини.
– Звірте свої спостереження із правилом на с. 70.
2. Творчий диктант за варіантами
I варіант – утворює і записує форму 3-ї особи однини дієслова теперішнього часу;
II варіант – утворює і записує форму 3-ї особи множини дієслова теперішнього часу.
Мати, говорити, везти, ходити, вести, важити, чекати.
– Визначте закінчення.
– Чим зумовлений вибір голосного в закінченнях дієслів?
V. Закріплення та систематизація знань
1. Вибіркове списування (за вправою 130)
2. Самостійна робота з підручником (вправа 132)
– Визначте дієвідміни слів, які змінювали.
– Як впливає дієвідміна на закінчення дієслів?
– Що ви можете розповісти про закінчення 3-ої особи однини і множини дієслів теперішнього і майбутнього часу?
VI. Підсумок уроку
1. Перевірка роботи шляхом постановки питань
– Подумайте, які питання за матеріалом сьогоднішнього уроку ви можете поставити.
– Виберіть товариша і поставте йому своє питання.
У разі потреби вчитель допомагає дітям сформулювати питання й дати відповідь на них.
– Чи цікаво вам було сьогодні на уроці?
– Які корисні відомості ви отримали на сьогоднішньому уроці?
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Правило на с. 70; вправа 133.