УРОК 16. НТР ТА ЇЇ ОСНОВНІ ОЗНАКИ. СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО В ПЕРІОД НТР
Навчальна мета: сформувати поняття про науково-технічний прогрес та науково-технічну революцію; визначити головні особливості, складові частини, вплив НТР на галузеву та територіальну структуру господарства; розвивати уміння співвідносити навчальний матеріал з реаліями сьогодення.
Обладнання: політична карта світу, підручник, довідники, атласи, таблиці, діаграми.
Основні поняття: світове господарство, НТП, НТР, технополіс, технопарк.
Тип уроку: вивчення
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
– Що називають світовим господарством?
– Які вигоди приносить країнам їх участь в МГПП?
– На виробництві якої продукції спеціалізується Україна в міжнародному поділі праці? Які ТНК є на території України? Для яких ТНК Україна є країною базування?
– Які переваги мають країни, що є членами потужних інтеграційних об’єднань?
– Чим аргументують свої позиції противники глобалізації?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
“Мозковий штурм”
Ви,
IV. Вивчення нового матеріалу
1. НТР та її основні ознаки. Поняття про НТП та НТР
Запитання. Коли, на вашу думку, почалася науково-технічна революція? Обгрунтуйте свою відповідь.
Початок НТР пов’язують з серединою 40-х років XX ст. Його ототожнюють з першою вдалою спробою звільнити ядерну енергію і створенням перших ЕОМ.
Основні ознаки сучасної науково-технічної революції: універсальність та всеосяжність, прискорення науково-технічних перетворень, зміна ролі людини у виробництві, військово-технічна революція.
2. Зміни у галузевій структурі господарства в період НТР
Завдання 1. (Робота з підручником) Прочитайте текст підручника та визначте, які зрушення відбулися в галузевій структурі світового господарства під впливом НТР.
Кількість працюючих у сфері послуг зростає, а у виробничій сфері скорочується. Зростає частка обробних галузей та скорочується частка видобувної промисловості. Випереджальними темпами відбувається розвиток трьох галузей: електроенергетики, машинобудування і хімічної промисловості (галузі “авангардної трійки”), провідного значення набувають новітні галузі. У галузевій структурі сільського господарства з ростом інтенсифікації виробництва зростає частка тваринництва. Змінюється розподіл праці між окремими видами транспорту. Зростає купівля та продаж готових товарів, скорочується – сировини.
Набуває розвитку торгівля технологіями – ліцензіями, патентами, технічним досвідом, інформаційними послугами.
3. Зміни у територіальній структурі господарства в епоху НТР
Переорієнтація базових матеріаломістких галузей промисловості від орієнтації на місцеву сировину до орієнтації на ринки збуту кінцевого продукту. Основними центрами і регіонами, до яких тяжіє розміщення виробництва й інших видів економічної активності, стали осередки і території з передовою наукою та освітою. Новою формою територіальної організації науково-виробничих комплексів стало створення науково-технічних зон (технополісів, технопарків, бізнес-інкубаторів).
Висока територіальна концентрація виробничої діяльності і населення, посилення процесів урбанізації.
4. Впровадження досягнень НТР у різних країнах світу
Ринок високотехнологічної продукції має такий приблизний розподіл (7 %): на частку США припадає 35; на частку Японії – до 25-30; ФРН – до 8; Великобританії – 7; Франції – до 4. На всі інші країни залишається 20 %. В Україні діє вісім технологічних парків. Їх сукупний річний обсяг складає 241 млн. дол. США, що в 116 разів менше порівняно з одним лише технополісом Хсинчу (Тайвань). В Україні не створено жодного технополісу.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
1. Завдання 2. Користуючись підручником, складіть систематизуючу схему “Головні напрямки розвитку виробництва в епоху НТР”
2. Запитання для обговорення. Поясніть, чому в епоху НТР галузями авангардної трійки стали саме електроенергетика, машинобудування і хімічна промисловість? Чому в епоху НТР відбувається зміна співвідношення між виробничою і невиробничою сферами? Які причини гальмують розвиток інноваційних технологій в Україні?
VI. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
– Опрацювати § .
– Скласти розгорнутий план параграфа.
– Позначити на контурній карті країни, які є лідерами у розвитку високих технологій.
– Соціогеографічний практикум. Проведіть соціологічне опитування серед своїх родичів, знайомих, дізнайтеся їх відповідь на питання “Чи згодні ви з тим, що впровадження досягнень НТР в економіку та повсякденне життя завжди мають лише позитивні наслідки?”
– Випереджальне (завдання групам): самостійно підготувати характеристики основних галузей промисловості світу (обов’язково наочність: графіки, діаграми) та питання за темою свого виступу іншим групам. Теми: “Енергетика”, “Металургія”, “Машинобудування”, “Хімічна промисловість”, “Лісова і деревообробна промисловість”, “Легка промисловість”.