Тема. Особливості давального і місцевого відмінків. (Вправи 130-133).
Мета. Повторити спосіб розпізнавання іменників родового, називного та знахідного відмінків. Ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників у давальному та місцевому відмінках.
Формувати уміння та навички розрізняти в тексті іменники у давальному та місцевому відмінках.
Розвивати пізнавальну активність при вивченні нового матеріалу. Виховувати допитливість, зацікавленість особливостями рідної мови.
Обладнання: крилатий вислів Ліни Костенко “Які
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Прочитайте речення з вправи 129, назвіть головні члени речення.
– Визначте відмінки слова державність удвох випадках. Доведіть, чому ви вважаєте, що вони вжиті в різних відмінках, та поясніть, як ви їх розрізнили.
– Прочитайте речення зі словом народ у знахідному відмінку.
III.
1. Виконання вправи 130.
– Прочитайте мовчки текст вправи 130 і поміркуйте, чому він має таку назву.
– Знайдіть і випишіть іменники жіночого роду, позначте в них основу та закінчення. Що ви помітили? (Ці іменники мають нульове закінчення і пишуться із знаком м’якшення укінці.)
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 131).
– Спишіть слова безсмертя і вічність, поясніть їх написання. (Префікс без – пишуть з буквою з, буквосполучення cт пишуть без знака м’якшення.)
– Які ці слова за значенням? (Близькі, синоніми.)
– Визначте їх рід.
– Спишіть крилатий вислів: “Які щасливі очі у казок!”. Як ви розумієте ці слова Ліни Костенко?
IV. Пояснення нового матеріалу.
1. Проблемна ситуація.
– Прочитайте речення (вправа 132.3): “Несхитні витязі виборювали волю рідній землі” та “Несхитні витязі подолали ворогів на рідній землі”.
– Чи можна сказати, що іменник земля в обох реченнях вжито в однакових відмінках?
3. Робота з таблицею (с. 67).
– Розгляньте таблицю. Які особливості мають питання давального та місцевого відмінків?
– Що означають слова, вжиті у цих відмінках?
– Спишіть речення про витязів. За допомогою таблиці визначте відмінки слів землі, на землі.
– Поясніть, як ви розрізняли давальний та місцевий відмінки.
– Зробіть самостійно висновок на основі ваших спостережень.
V. Фізкультхвилинка.
Хто вже, хто вже так стомився,
Що ліворуч нахилився?
Треба дружно всім вам встати,
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить.
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало.
VI. Закріплення нового матеріалу.
1. Робота з текстом вправи 132 (можна використати диск).
– Прочитайте уривок з казки про Іллю Муромця і Солов’я-розбійника.
– Знайдіть іменник в місцевому відмінку. Як ви його визначили?
– Зверніть увагу на виділені слова. З якою метою їх вжито? Яку картину вони малюють у вашій уяві?
– Що уособлює Соловей-розбійник?
– Які риси українського народу втілює Ілля Муромець?
– Спишіть перших два речення, визначте відмінки іменників.
4. Робота в зошиті.
VII. Підсумок уроку.
– Як же розрізняти місцевий і давальний відмінки?
– Поставте іменники бандурист, листопад, пісня у давальний і місцевий відмінки.
VIII. Домашнє завдання.
1. Вправа 133.2: спишіть виділене речення, встановіть у ньому зв’язок слів, над іменниками запишіть, у якому відмінку вони вжиті.
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 133.1.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?