Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте прислів’я та приказки. Підкресліть особові займенники.
1) Я дав би дві зими за одне літо. 2) На дощ ще і хмари не збираються, а вона вже
2. Каліграфічна хвилинка
– Складіть і запишіть слово.
Ім єн нник Зай ме нн ник
– Зі слів складіть речення.
Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.
– Підкресліть антоніми, доберіть до них синоніми.
3. Словникова робота
Гра “Загадки Діда-Буквоїда”
Т л ф н п ртр т ф тб л в е н
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про займенник.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО
1. Спостереження за мовним матеріалом
– Прочитайте та порівняйте казки.
Холодно взимку Зайчикові. | Холодно взимку Зайчикові. |
Вибіг Зайчик на узлісся. | Вибіг він на узлісся. Мороз |
Мороз тріщить. | Тріщить. Сів сіренький під |
Сів Зайчик під кущем, | Кущем, простяг лапки до |
Простяг лапки до Місяця, | Місяця, просить: |
Просить: | – Місяцю, любий, погрій |
– Місяцю, любий, погрій | Мене променями, бо довго |
Зайчика променями, бо довго Ще Сонечка чекати. | Ще Сонечка чекати. |
– Який текст вам сподобався більше? Чим саме?
– Назвіть слова, які дали – можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик.
– На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мові.
– Наша мова була б нудною і довгою, коли б у ній не було займенників. Отже, слова він, мене – займенники. Займенники з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви “займенник” – замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді і цілі частини речень чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменника і дієслова.
– Які займенники зустрілися у другій казці?
– Займенники я, ти, ми, ви, він, вона, вони – особові займенники.
2. Складання опорної таблиці
3. Первинне закріплення
– Визначте в тексті особові займенники.
Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на ній – твоя Батьківщина.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
За часів Київської Русі пошанного звертання на “Ви” ще не було. Підлеглий до свого володаря звертався на “ти”, як і володар до підлеглого. Згодом займенник Ти став нормативним у звертанні до Бога. А займенник Ви в Україні набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших за віком до старших та до незнайомих людей. Таке звертання засвідчує етичні норми нашого народу, що вироблялися протягом віків.
В Україні до неодруженого чоловіка могли весь вік звертатися на “ти”. Лише одруження, тобто започаткування родини, робило можливим уживання форми “Ви”. А куми, охрестивши дитину, відразу звертались один до одного на “ти”.
В англійській мові займенник thou (ти) вживається тільки в поетичній мові й у звертанні до Бога, а в усіх інших випадках уживається займенник you (ви).
2. Самостійна робота
– Прочитайте текст. Замініть іменники, що повторюються, займенником або іменником, який підходить за змістом.
КВІТИ – ДІТИ ВЕСНИ
Весна – це чарівність. Летить весна (красуня, вона) над землею З пролісками, сон-травою, фіалкою, мати-й-мачухою. Весна (чарівниця, вона) заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються у (вінку, ньому) теплими кольорами. Пробуджується природа, оживає, буяє ніжною зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни – проліски. Стоять (проліски, вони) тендітні, ніжні і водночас велично замріяні. Квіти – діти весни! Рясно вкривають (квіти, вони) землю-плодоносицю. Буяє природа.
3. Гра “Упіймай займенник”
Якщо у прочитаних реченнях є займенник, діти плескають у долоні.
Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку. Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку. Вони – друзі птахів.
Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві.
4. Загадки-жарти
1) Які два займенники вкупі руйнують дороги, ще й заважають їздити? (Я – ми)
2) До якого займенника слід додати одну літеру, щоб він перетворився на провалля? (Я – р)
3) Які займенники примушують тримати руки в чистоті? (Ми – ти)
4) Я – спереду, я – в кінці, а посередині – назва породи маленького коня. Разом – назва країни. (Я-поні-я)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Яка частина мови називається займенником?
– Назвіть особові займенники.
– Замість якої частини мови вживаються займенники?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ