ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ
Урок 16. Практична робота 2. Дослідження фізичних і хімічних явищ
Цілі: навчитися порівнювати речовини, описувати їх властивості, установлювати залежність між властивостями та застосуванням речовин; ознайомитися з характерними ознаками хімічних реакцій; закріпити на практиці поняття хімічної реакції; удосконалювати вміння поводитися з хімічними речовинами та нескладним обладнанням.
Обладнання: штатив із пробірками, шпатель, ложечка або пінцет, пробіркотримач, нагрівний прилад з відкритим
Реактиви: алюміній, залізо, мідь, сірка, кухонна сіль, вода, оцет, рослинна олія, мідний дріт або пластина, кристалічна сода, розчини оцтової кислоти, кальцій гідроксиду (вапняна вода).
Правила техніки безпеки
Під час виконання роботи необхідно дотримуватися правил техніки безпеки № 1, 2, 3, 4.
Оцтова кислота, кальцій гідроксид – їдкі речовини. Вони можуть спричинити хімічний опік шкіри та призвести до пошкодження одягу. У разі потрапляння на шкіру або одяг їх слід змити проточною водою.
“З правилами техніки безпеки ознайомлений(а) та зобов’язуюсь їх
Дослід 1. вивчення фізичних властивостей речовин
1. Визначте агрегатний стан двох запропонованих учителем речовин за кімнатної температури.
2. Визначте колір і блиск запропонованих учителем речовин.
3. Визначте запах цих речовин.
Увага! Не можна підносити речовину близько до носа, оскільки гази та випаровування можуть викликати подразнення дихальних шляхів. Щоб визначити запах речовини, потрібно долонею зробити кілька рухів до носа від отвору посудини, де міститься ця речовина (див. мал.).
Мал. Спосіб визначення запаху хімічних речовин
4. Визначте розчинність речовин у воді, для цього:
– трохи речовини з допомогою шпателя або ложечки помістіть у пробірку;
– налийте у пробірку 0,5-1 мл води;
– перемішайте (під час перемішування прискорюється розчинення речовин), для цього візьміть пробірку трьома пальцями лівої руки (великим, вказівним та середнім) біля отвору, а вказівним пальцем правої руки ударяйте по нижній частині пробірки.
Увага! Не можна закривати пробірку пальцем та сильно струшувати рідину. Речовина, яка міститься у пробірці, може виплеснутися та пошкодити шкіру.
5. Визначте відносну густину речовини.
Відносна густина визначається шляхом порівняння двох речовин між собою. Щоб визначити густину твердих або рідких нерозчинних речовин щодо води, слід помістити їх у воду. Якщо густина цієї речовини більша, ніж у води, то вона опуститься на дно, а якщо менша, то підніметься на поверхню.
6. Для твердих речовин визначте їх пластичність (пластична речовина чи непластична, тобто чи здатна вона змінювати форму).
Висновок
Напишіть, з якими властивостями пов’язане відоме вам застосування речовин, що розглядалися.
Дослід 2. Взаємодія соди з оцтовою кислотою
На дно пробірки насипте кристалічну соду й долийте трохи розчину оцтової кислоти. Зверніть увагу на процеси, які відбуваються.
Позначте, що відбувається у пробірці після змішування реагентів:
– виділення газу;
– зміна кольору суміші;
– розчинення осаду.
Висновок
У пробірці відбувається хімічний процес, оскільки ______________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
Дослід 3. Взаємодія вапняної води з вуглекислим газом
Налийте у пробірку 2-3 мл прозорої вапняної води і з допомогою скляної трубочки продуйте крізь неї повітря, яке видихаєте. Зверніть увагу на процеси, що відбуваються.
Позначте, що відбувається у пробірці під час змішування реагентів:
– виділення газу;
– зміна кольору суміші;
– розчинення осаду.
Висновок
У пробірці відбувається хімічний процес, оскільки _______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
Дослід 4. Прожарювання міді
З допомогою пінцета або пробіркотримача внесіть у полум’я мідний дріт або пластину. Через 1 хв витягніть його/її. Зверніть увагу на зміни, що відбуваються на поверхні міді.
Опишіть, що відбувається під час прожарювання на поверхні міді.
На поверхні міді відбувається хімічний процес, оскільки __________________________________________________
Загальний висновок