Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 101
Тема. Розбір слова за будовою. Граматика. Особливості будови вивчених частин мови
Мета:
– навчальна: удосконалювати практичні вміння і навички оперувати здобутими знаннями; визначати спільнокореневі слова, будову вивчених частин мови;
– розвивальна: розвивати творче й логічне мислення, мовленнєво-комунікативні вміння складати міні-твори “Моя маленька батьківщина”, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного
Внутрішньопредметні зв’язки: правопис, культура мовлення й стилістика, текст.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Обладнання: картки для розподілу слів на групи.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Аутотренінг
Я – учень
Я – особистість творча Я думаю, замислююсь Я хочу знати
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Гра “Чи правда, що…” (Світлофор)
> Визначте правильні формулювання. Якщо є неправильні, виправте їх.
– Основа слова – це частина слова із закінченням. (Без закінчення)
– Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня.
– За допомогою кореня утворюються нові слова.
– Закінчення – незмінювана частина слова, що служить для зв’язку слів у реченні. (Змінювана)
– Префікс – частина слова, що стоїть після кореня. (Перед коренем). За допомогою кореня утворюються нові слова.
Дослідження-конструювання
> Складіть речення зі слів, змінюючи, де треба, закінчення. Визначте частини мови.
Побачили, в, діти, поле, комбайни.
Дослідження-відновлення
> Спишіть. Уставте пропущені закінчення. Одне зі слів розберіть за будовою.
Гойдаються на стеблі тендітн.. колоски, бавляться із тепл.. вітром, золот.. зерном наливаються. Поряд гречка пахуч.. біл.. цвітом бджілок манить.
Творче конструювання
> Утворіть слова із запропонованих частин. Запишіть утворені слова. Позначте в них частини основи.
Префікс | Корінь | Суфікси |
За- | -спів- | -ак |
До- | -хід- | -н- |
Пере- | -біг | |
На- | -рукав- | -ик |
Розподільний диктант
> Визначте, до якої з груп належать слова (слова записані на дошці).
А – “корінь+закінчення”,
Б – “корінь+суфікс+закінчення”,
В – “префікс+корінь+суфікс+закінчення”.
1. Холодний. 2. Красота. 3. Приказка. 4. Приносити. 5. Гарненький. 6. Щирість. 7. Зерно. 8. Визнаний. 9. Здоровісінький. 10. Беззоряний. 11. Плетиво. 12. Пагорб. 13. Синочок.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра “Будь уважним”
> З’єднайте лініями.
Праця, робота, труд – це… спільнокореневі слова
Праця, працівник, працьовиті – це… синоніми
Праця, праці, працю – це… форми слова
Коментоване письмо
> Знайдіть у реченнях спільнокореневі слова, позначте в них корінь.
1. Прилетів голуб до голубки. 2. Червоніють яблучка на яблуні. 3. Школярі поспішають у школу. 4. Лісник дбає про ліс. 5. Залетів шпак у шпаківню.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Вліво, вправо подивіться.
Нахиліться, розігніться,
Нахиліться, розігніться.
Руки вгору піднімайте
Піднімайте, опускайте,
Піднімайте, опускайте
Дуже добре, всі сідайте.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Творче письмо
> У кожного з нас є своя маленька батьківщина: наше село, вулиця, де ви підростаєте, і дім, де ви народилися. Я пропоную вам написати твір-мініатюру на тему “Моя маленька батьківщина”, використовуючи спільнокореневі слова до слів батьківщина, дім, село, родина, люди і т. д.
Самостійна творча робота учнів. Перевірка творчих робіт.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
– Я дізнався…
– Зрозумів…
– Навчився…
– Найбільші труднощі я відчув…
– Я не вмів, а тепер умію…
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Складіть кросворд або загадки на тему “Будова слова”.
> Складіть діалог на тему: “Що головніше: оцінка чи знання?”