УРОК 48
Тема. Сполучна і розподільна властивості множення
Мета: повторити одиниці вимірювання величин; відпрацювати вміння виконувати множення величин із застосуванням сполучної та розподільної властивостей множення.
Тип уроку: вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: таблиця для усної лічби “Властивості множення”.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Завдання №№ 443, 445, 447 (1, 3), 449, 451 – 5 учнів виконують біля дошки (коротку умову задачі і вказівки вчитель заздалегідь записує на дошці), наприклад,
№ 443
1) 5a – 20b = □ab, якщо а = 4, b = 68, то □ab = □;
2) 4m – 50n = □mn, якщо m = 22, n = 34, то □mn = □ тощо.
2. Одночасно з цим решта учнів самостійно розв’язують задачі аналогічного змісту.
Самостійна робота
Варіант 1 | Варіант 2 |
1. Обчисліть найзручнішим способом (використовуючи властивості множення): | |
1) 4 – 13 – 25; 2) 125 – 17 – 8; 3) 405 – 82 + 405 – 18; 4) 23 – 48 – 35 – 23 + 87 – 23; 5) 217 – 43 – 27 – 43 + 190 – 57. | 1) 5 – 17 – 20; 2) 8 – 37 – 125; 3) 568 – 43 – 566 – 43; 4) 52 – 5) 358 – 57 – 57 – 108 – 250 -57. |
2. Обчисліть значення виразу, попередньо спростивши його: | |
1) 5m – 20n, m = 63, n = 4; 2) 22х + 98х, х = 6; | 1) 25a – 4b, a = 74, b = 3; 2) 82b – 28b, b = 32; 3) 769 – 87 – 87 – b, b =369. |
3. Знайдіть пропущені величини: | |
1 км = □ м; 1 м = □ см; 1 т = □ ц = □ кг; | 1 грн. = □ к.; 1 доба = □ год.; 1 год. = □ хв. |
Розв’язання задач самостійної роботи перевіряється одразу по її завершенні. (Відповіді можуть бути записані вчителем за дошкою заздалегідь). Оцінити можна тільки деякі роботи, наприклад, перші 5 учнів, що виконали роботу, отримують за бажанням оцінку.
III. Актуалізація опорних знань
Під час перевірки домашнього завдання учні повторюють властивості множення на натуральне число і способи застосування цих властивостей для опрацювання виразів і раціоналізації обчислень.
IV. Оперування знаннями та оволодіння способами діяльності в новій ситуації
Учитель. Ви вже знаєте, що сполучну і розподільну властивості множення ми застосовуємо для спрощення виразів і виконання арифметичних дій найбільш зручним способом. Але існує ще одна сфера застосування цих властивостей – дії з величинами (відстань, час тощо). Зараз ми розглянемо декілька прикладів, розв’язаних саме із застосуванням властивостей множення. (Учні розглядають розв’язання приклада 5.)
Потім учням пропонується для виконання № 452.
Також слід звернути увагу учнів на № 454. Знайти правильний підхід для розв’язання цього завдання допоможуть запитання вчителя, наприклад такі:
1) Добутки яких пар чисел закінчуються на нуль?
2) Чи потрібно записувати всі множники в добутку даних чисел? і т. ін.
V. Контроль засвоєння знань
1. Знайдіть значення виразу найзручнішим способом:
1) 4 – 86 – 25;
2. 2) 8 – 39 – 125;
3. 3) 78 – 43 + 43 – 22.
4. Скількома нулями закінчуються добутки всіх натуральних чисел від 12 до 40 включно?
VI. Домашнє завдання
П. 16, № 453; 447 (2,4); 437 (3, 4); повторити № 456.