5. Множення і ділення багатоцифрових чисел
Ділення натуральних чисел
Пригадай, як називаються компоненти при діленні.
658. Поясни записи обчислень у стовпчиках.
Дії множення і ділення є взаємно оберненими.
659. Прочитай вирази по-різному.
91 : 3 84 : 16 100 : 2 77 : 11
У множині натуральних чисел дія ділення не завжди виконується. Міркуй так. Щоб поділити 10 на 3, треба знайти таке число х, для якого 3 ∙ х = 10. Такого натурального числа не існує, бо 3 ∙ 3 = 9, а 3 ∙ 4 = 12.
У множині
74 : 9 = 8 (ост. 2).
660. Наведи власні приклади на ділення без остачі та з остачею.
661. Виконай ділення.
0 : 5 0 : 30 0 : 15 0 : 35
Для будь-яких значень а, крім 0, правильна рівність
0 : а = 0.
Її читають так: частка нуля і будь-якого числа завжди дорівнює нулю.
662. Усно. Зроби висновок.
Ділити число на 0 не можна. При будь-якому значенні а частки а : 0 не існує.
Міркуй так. Поділити 15 на 0 означає знайти таке число х, при якому 0 ∙ х = 15. Проте 0 ∙ х = 0, а не 15. Отже, ділити на 0 неможливо.
663. Виконай ділення.
6 : 1 39 : 1 130 : 1
Для будь-яких значень а правильна рівність
А : 1 = о.
Її читають так: якщо дільник дорівнює одиниці, то частка завжди дорівнює діленому.
Оскільки 1 ∙ а = а, то за змістом ділення маємо а : 1 = а і а : а = 1.
664. При якому значенні х правильна рівність?
Х : 1 = 1 : х х : 1 = 0 ∙ х х : х = 1 : х
665. Розв’яжи задачу.
Для позакласного читання учневі треба прочитати книжку, в якій 152 сторінки. Він читав 4 дні по 18 сторінок, а потім став читати по 16 сторінок щодня. За скільки днів учень прочитав книжку?
666. У супермаркеті встановлено 96 телекамер, які порівну розміщені у 8 торгових залах. Скільки телекамер у кожній залі? У 6 залах? У 4 залах?
667.
49 ∙ 2 – 48 ∙ 2 1000 – 1000 : 100 + 1 91 : 13 + 11 ∙ 6
43 ∙ 2 – 43 ∙ 1 10000 + 1000 : 100 – 1 80 : 16 + 18 : 2
668. Найбільша з вівчарок – кавказька – 75 см у висоту, а найменша з вівчарок – вельшкорг – 25 см. У скільки разів кавказька вівчарка вища за вельшкорга?
669. Прочитай загадку.
З 27 червоних і 18 жовтих тюльпанів зробили З букети так, що в усіх букетах тюльпанів стало порівну. Скільки тюльпанів у кожному букеті?
2) Поясни складання рівності.
(27 + 18) : 3 = 27 : 3 + 18 : З
Щоб поділити суму на число, можна поділити на це число кожний доданок і додати здобуті результати.
(a + b) : с = a : с + b : с
Цей спосіб можна застосовувати у випадках, коли обидва доданки діляться на число без остачі.
670. Обчисли двома способами.
(56 + 12) : 2 (48 + 28) : 4 (72 + 24) : 12
671. Поясни спосіб обчислення.
672.
673. У трьох ящиках 156 кг яблук. У першому ящику 56 кг. Скільки кілограмів яблук у кожному з решти ящиків, якщо відомо, що маса яблук у них однакова?
Поясни складене рівняння: 156 – 56 = х ∙ 2.
Розв’яжи задачу.
674. Обчисли двома способами.
(125 + 75): 5 (117 + 33): 3 (96 + 24) : 8
(702 + 63) : 9 (486 + 114) : 6 (840 + 70) : 7
675. Купили 2 мішки пшона по 15 кг і 24 кг. Все пшоно розсипали в пакети по 3 кг у кожному. Скільки пакетів із пшоном отримали?
676. 1) Прочитай загадку
Автомобіль на кожні 4 км шляху витрачає 360 г бензину, а мотоцикл – 160 г бензину. На скільки грамів бензину більше витрачає на відстані 1 км автомобіль, ніж мотоцикл?
3) Поясни складання рівності.
(360 – 160) : 4 = 360 : 4 – 160 : 4
Щоб поділити різницю на число, можна поділити на це число зменшуване і від’ємник, а потім відняти від першої частки другу.
(а – b) : с = а : с – b : с
Цей спосіб можна застосувати у випадках, коли зменшуване і від’ємник діляться на число без остачі. Так, приклад (17 – 7): 5 можна обчислити лише одним способом.
677. Обчисли двома способами.
(80 – 16) : 4 (42 – 21) : 7 (39 – 26) : 13
(123 – 24) : 3 (240 – 80) : 4 (90 – 45) : 9
678. У яких випадках можна застосувати лише один спосіб обчислення?
(61 – 33) : 14 (85 – 5) : 5 (98 – 65) : З
(150 – 50): 100 (111 – 31) : 2 (500 – 50) : 10
679. 199 учнів поїхали на екскурсію. У п’яти невеликих автобусах розмістилося по 20 учнів у кожному, решта учнів розмістилися в більших автобусах – по 33 учні в кожному. Скільки було великих автобусів?
Склади і розв’яжи задачу за цією самою умовою і запитанням: у скількох автобусах учні поїхали на екскурсію?
680. Знайди значення виразів двома способами.
(125 – 100) : 5 (90 – 27) : 3 (256 – 124) : 4
681. До магазину привезли 12 коробок зефіру, масою по 3 кг кожна, і кілька коробок халви, по 7 кг кожна.
Всього привезли 64 кг солодощів. Скільки коробок халви привезли до магазину?
682.
2023 ∙ 6 29708 ∙ 8 23122 ∙ 4 297137 ∙ 3
11005 ∙ 7 9099 ∙ 9 31007 ∙ 3 34 757 ∙ 7
683. 1) Прочитай за дачу.
Купили 8 пачок печива, по 16 штук у кожній. Це печиво розклали на тарілки, по 4 штуки на кожну. Скільки використали тарілок?
2) Розглянь способи розв’язування задачі.
1-й спосіб. (16 ∙ 8) : 4 = 128 : 4 = 32 (т.)
2-й спосіб. (16 : 4) ∙ 8 = 4 ∙ 8 = 32 (т.)
3-й спосіб. 16 ∙ (8 : 4) = 16 ∙ 2 = 32 (т.)
Відповідь: 32 тарілки.
3) Який спосіб для тебе зручніший?
Щоб поділити добуток на число, можна поділити один із множників на це число (якщо таке ділення можливе без остачі) і частку помножити на другий множник.
(а ∙ b): с = (а : с) ∙ b = а ∙ (b : с)
684. Обчисли зручним способом.
(12 ∙ 7) : 6 (15 ∙ 30) : 3 (15 ∙ 4) : 5
(6 ∙ 8) : 16 (6 ∙ 12) : 18 (28 ∙ 3) : 21
685. Розв’яжи задачі.
1) До їдальні привезли 3 ящики моркви по 15 кг у кожному. Щодня на обід витрачали по 9 кг моркви. На скільки днів вистачить моркви?
2) Спочатку 44 хлопчики, а потім 36 дівчаток вишикувались у колону, по 4 дитини у кожному ряду. Скільки рядів утворилося в колоні?
Яку задачу можна розв’язати двома способами?
686. Знайди шосту частину чисел: 66, 72, 78, 84, 90, 96.
687. Визнач числа, в яких загальна кількість сотень є трицифровим числом. Запиши ці числа у вигляді суми розрядних доданків.
1235 11450 22305 100301 135000
688. Заповни рисунки.
689. Обчисли зручним способом.
(45 ∙ 9) : 3 (125 ∙ 8) : 4 (230 ∙ 10) : 100
(18 ∙ 6) : 12 (351 ∙ 6) : 9 (2000 ∙ 7) : 100
690. 1) Прочитай задачу.
За два дні вантажівкою, що виконувала по 3 рейси щодня, перевезли 48 контейнерів кавунів. Скільки контейнерів кавунів вантажівкою перевозили за один рейс?
2) Поясни складання рівності.
48 : (2 ∙ 3) = 48 : 2 : 3
Щоб поділити число на добуток, достатньо поділити число на один із множників, а потім частку поділити на другий множник.
А : (b ∙ с) = а : b : с
691.
99 : (33 ∙ 3) 81 : (27 ∙ 3) 92 : (23 ∙ 4)
99 : 33 : 3 81 : 27 : 3 92 : 23 : 4
Що спільне і що відмінне у кожній парі виразів? Знайди їхні значення.
692. У зоопарку на тиждень 5 левам потрібно 175 кг м’яса. Скільки кілограмів м’яса потрібно 1 леву на добу?
693. Ділянка прямокутної форми прилягає до будівлі, довжина якої 8 м. З трьох боків ця ділянка обгороджена парканом, довжина якого 90 м. Яка площа цієї ділянки?
694. У парку запланували посадити 93 липи. Третину дерев уже посадили. Скільки лип залишилося посадити?
695. На складі зберігалося 98 т цементу. Щодня його вивозили на 7 машинах, навантажуючи на кожну машину по 2 т. За скільки днів вивезли весь цемент?
696. Для компоту взяли 600 г суміші сухофруктів, у якій яблука становили 3 частини суміші, вишні – 2 частини, груші – 1 частину. Скільки грамів кожного виду фруктів взяли для компоту?
Розглянь малюнок до даної задачі.
На скільки рівних частин розділені всі фрукти? Як знайти масу однієї частини фруктів?