Тема 1
РОЗЧИНИ
Урок 13
Тема уроку. Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти
Цілі уроку: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттями “сильні та слабкі електроліти”; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації – ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ і солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми
Обладнання: таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання.
Мотивація навчальної діяльності
А. Фронтальне опитування (хімічний диктант)
Варіант І | Варіант ІІ |
1. Електроліти це – … | |
2. Електролітична дисоціація – це. | |
3. Вид хімічного зв’язку в молекулах електролітів: … неелектролітів: … | |
4. Речовини, у результаті дисоціації | |
5. Речовини, у результаті дисоціації яких утворюється лише один вид аніонів – OH, називається. | |
6. Напишіть рівняння дисоціації: | |
HCl | HBr |
KOH | NaOH |
CuSO4 | NaNO3 |
Al2(SO4)3 | Fe2(SO4)3 |
Б. Робота в парах
1. Обчисліть число іонів у розчинах, що містять:
2 моль CuSO4
1,5 моль HCl
1 моль Al2(SO4)3
1 моль Na3PO4
4 моль NaOH
3 моль H2SO4
2. У розчині містяться іони: Na+, SO42-, NO3-, OH-, Cu2-, Ba2+.
– Напишіть формули електролітів, які могли помістити в розчин для одержання цих іонів.
– Назвіть іони, які не можуть одночасно міститися в розчині. Чому?
3. Виберіть речовини, у розчинах яких лампочка загориться:
– Натрій хлорид
– Етиловий спирт
– Хлоридна кислота
– Дистильована вода
– Бензин
– Натрій гідроксид
– Кальцій карбонат
– Калій сульфат
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Кількісно процес дисоціації речовин у розчині можна оцінити за ступенем дисоціації:
Де Nдис – число молекул, що продисоціювали;
Nзаг – загальне число молекул, поміщених у розчин; а залежить від природи розчиненої речовини й розчинника.
Умовно прийнято вважати: якщо:
– ? > 30 % – електроліт сильний (солі, луги, сильні кислоти);
– 2 % < ? < 30 % – електроліт середній (H3PО4, НF);
– ? < 2 – слабкі електроліти (H2О, NH4ОH, органічні кислоти, H2CО3, H2SiО3, H2S та ін.).
Дисоціація середніх і слабких електролітів оборотна й поетапна. Ступінь дисоціації відіграє важливу роль у процесах, що протікають у розчині. У розчинах слабких електролітів одночасно містяться і іони, і молекули розчиненої речовини. Наприклад, у розчині карбонатної кислоти:
Одночасно в розчині можуть міститися три види іонів, молекули карбон(ІІ) оксиду й карбонатної кислоти.
Узагальнюємо, що поділ на сильні та слабкі електроліти умовний. Ступінь дисоціації? змінюється за умов:
– підвищення температури;
– зменшення концентрації розчинених речовин;
– заміни розчинника.
Наприклад, у 98%-му розчині H2SО4 (слабкий електроліт) у разі розведення ступінь дисоціації збільшується.
IV. Творче застосування отриманих знань (керована практика)
Завдання 1
Запишіть рівняння поетапної дисоціації речовин:
– H2CО3;
– Mg(ОH)2;
– H3PО4;
– Ca(ОH)2.
Завдання 2
Що означає вираз: ступінь дисоціації дорівнює 0,25; 50 %; 15 %; 0,0017?
Завдання 3
Обчисліть ступінь дисоціації, якщо відомо, що за температури 25 °С у воді розчинилося молекул речовини:
– 20 із 200;
– 10 із 80;
– 30 зі 100;
– 50 зі 150.
Завдання 4
Чому дорівнює ступінь дисоціації, якщо N = 0? якщо Nдис = Nзаг?
Завдання 5
За температури 18 °С ступінь дисоціації води дорівнює 1,4 – 10-9. Обчисліть, скільки молекул продисоціює в 1 л води.
Розв’язання
Завдання 6
Обчисліть кількість іонів H+ у розчині сульфатної кислоти масою 180 г, якщо масова частка кислоти – 50 %. Ступінь дисоціації прийняти за 100 %.
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.