Урок № 67
Тематичне тестування (тема: Сполучник, правопис сполучників).
Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань і сформованості вмінь та навичок стосовно теми “Сполучник, правопис сполучників”; закріплювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок перевірки й обліку здобутих знань, умінь і навичок.
Обладання: Тестові завдання.
І. Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.
ІІ.
* Бесіда.
– Яка частина мови називається сполучником?
– На які розряди поділяються сполучники за роллю в реченні?
– Навести приклади сполучників сурядності і сполучників підрядності.
– Який сполучник може бути в одному випадку єднальним, а в іншому – протиставним? Скласти два речення, які ілюстрували б відповідь.
– На які групи за будовою поділяються сплучники?
– Які особливості правопису складних і складених сполучників? Навести приклади.
І ІІ. Проведення тестування.
* Інструктаж щодо проведення тестування.
*
* Відповіді учителя на запитання учнів (після т ого, як роботи здано).
ТЕСТ ОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)
1. Службова частина мови, що вживається для зв’язку однорідних членів речення та частин складного речення, – це
А) прийменник;
Б) сполучник;
В) вигук.
У поданому вчителем реченні позначити (надписати) всі частини мови.
2. За своєю роллю в мові сполучники поділяються на:
А) заперечні й формотворчі;
Б) прості, складні й складені;
В) сурядності й підрядності.
Будь-який сполучник увести в речення (напр.: Черепаха пірнала-пірнала, та підводним човном так і не стала. Пустіть мене в хату, поки ви собі іншої не купите. (Нар. творч.) Забаглося не почесті, а сонця і творчості.(М. Сингаївський.) Негідники ростуть, немов пирій. (Д. Павличко.)
3. Сполучники сурядності поділяються на:
А) єднальні, протиставні, розділові;
Б) причинові, часові, умовні;
В) мети, допустові, порівняльні, з’ясувальні.
Скласти (пригадати) й записати складне речення, частини якого поєднані сполучником сурядності (напр.: У лісі вовки виють, а на печі страшно. (Нар. творч.)
4. Сполучник, який може бути в одному випадку єднальним, а в іншому – протиставним, – це
А) немовби;
Б) якби;
В) та.
Скласти (пригадати) й записати речення, в якому протиставний сполучник поєднує прості речення у складному (напр.: Мороз припікає, зате комарів немає. Гультяй сіно косив, а чорт його полем носив. (Нар. творч.) або однорідні члени речення (напр.: Вівцю треба стригти, а не брити. (Нар. творч.)
5. Складені сполучники – це
А) коли б, хоч би, все ж, тому що, для того щоб;
Б) мовби, начеб, якби, щоб, немовби;
В) аби, коли, хоч, як.
Будь-який складений сполучник увести в речення (напр.: Він би газдував, коли б батога мав. (Нар. творч.)
6. Для зв’язку простих речень сполучник вжито у складному реченні:
А) Живи не минулим, а прийдешнім. (Нар. творч.);
Б) Приготуйся до нещастя, а щастя саме придасться. (Нар. творч.);
В) Свята пам’ятай, а про будні не забувай. (Нар. творч.)
Скласти (пригадати) й записати складне речення, частини якого пов’язано сполучником підрядності (напр.: Приснилося, що кличе мене мати. (М. Сингаївський.) Не будь солодким, бо проковтнуть. Не будь гірким, бо виплюнуть.(Нар. творч.)
І V. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. Вправа 437.