Урок 22. Роль води у природі. Кругообіг води
Мета: розширити знання учнів про воду, її значення для всього живого, визначити її властивості, продовжити формувати в учнів уявлення про кругообіг води в природі, вміння спостерігати й робити висновки, навички дослідницької роботи, виховувати уважність, спостережливість.
Обладнання: модель “Кругообіг води в природі”, глобус, фізична карта світу, посуд (колба, три склянки), спиртівка, кольоровий папір, сіль, цукор, крейда, пісок, серветка, лійка, термос із кубиками льоду.
Тип уроку:
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
¦ Назвіть умови існування життя на планеті Земля.
¦ Уявіть, що ви несподівано потрапили на острів, на якому відсутнє населення. Що перш за все шукають у такій ситуації? (Воду)
¦ Чому це так важливо? Скільки людина може прожити без води?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Якщо поглянути на фізичний глобус, то неважко помітити, що серед кольорів на ньому переважає блакитний, – це вода (3/4 поверхні земної кулі припадає на води океанів, морів, озер, рік). Вода є скрізь: у складі
Які вона має властивості? Чому на планеті вода не вичерпується? Яке значення води в природі та житті людини? Відповіді на ці питання ви отримаєте сьогодні на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Де в природі ви можемо бачити воду? Де в побуті?
Які уявлення у вас викликає слово “вода”? Намалюйте в зошиті схему “Павучок”.
Систематизація отриманих даних у вигляді таблиці.
Властивості | Вода в природі | Використання |
Рідина, лід, пара | Річка, море, хмари, дощ, Озеро, крига, океан | Колодязь, прання, посуд, купання |
2. Практична робота “Властивості води”
Учитель проводить демонстрування, учні спостерігають, роблять висновки, води.
Демонстрування 1. Підготувати кілька стрічок паперу різного кольору (червоного, жовтого, білого, зеленого, синього). Порівняти колір води із кольором стрічок паперу.
Висновок. Вода не має кольору.
Демонстрування 2. Поставити будь-який предмет за склянку з водою або опустити предмет у воду.
Висновок. Вода прозора.
Демонстрування 3. У посуд різного розміру та форми на дно покласти кульку та налити води. Чи змінилась форма кульки? Що сталося з водою?
Висновок. Вода набуває форми посуду, в який налита. Вода текуча.
Демонстрування 4. Які смаки вам відомі? (Солодкий, солоний, гіркий, кислий). Спробуйте на смак воду (звичайну кип’ячену, мінеральну, джерельну, дистильовану). Який він?
Висновок. Вода не має смаку.
Демонстрування 5. Приготувати три склянки з водою. В одну покласти ложку солі, у другу – цукру, в третю – крейду. Ретельно перемішати воду в склянках. Що відбулося у кожній склянці? Солі та цукру в склянках не видно. Що з ними відбулося?
Висновок. Вода – розчинник. У третій склянці вода помутніла. Чи можна її очистити?
Демонстрування 6. Фільтрування води.
Демонстрування 7. Кипіння та пароутворення. Під час нагрівання води до певної температури (100 °С) вона випаровується.
Висновок. Молекули води піднімаються угору й стають газом у складі повітря.
Демонстрування 8. Конденсація. Наповнити банку кубиками льоду. Поставити її у тепле місце. Через кілька хвилин на зовнішньому боці банки утворяться краплини води. Звідки вони з’явилися?
Висновок. У теплому повітрі міститься багато молекул води. Коли тепле повітря торкається чогось холодного, ці молекули знову збираються у великі краплі, які ми й бачимо на посуді. Це явище називається конденсацією.
Демонстрування 9. Узяти дві однакові колби, наповнити їх однаковою кількістю води (рівень води намітити кольоровою стрічкою). Щільно закрити колби пробкою. Одну колбу опустити у гарячу воду, іншу – в холодну. Порівняти, як змінився рівень води у колбах.
Висновок. Вода збільшує обсяг при підвищенні температури та зменшує при пониженні (до певного рівня).
Демонстрування 10. Тверднення води. (Демонстрацію вчитель готує заздалегідь.)
Висновок. Вода збільшує обсяг при замерзанні.
Результати спостережень фіксуються у вигляді таблиці.
Номер демонстрування | Що спостерігали? | Висновок |
3. Кругообіг води в природі
94 % об’єму води у світі складають солоні води океанів, 6 % – це води суходолу (річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерзлота), із них тільки 2 % – прісні води. Основна маса прісної води на Землі накопичена за мільйони років у льодовиках. (Учитель демонструє на фізичній карті світу найбільші льодовики: Антарктичний панцир завтовшки до 4 км, Гренландський льодовиковий покрив, Арктику, гірські льодовики Північної Америки, Центральної Азії.)
Значно менше прісної води в річках, грунті, підземних водах, повітрі. Люди, тварини, рослини постійно споживають воду, річки відносять її в океан. То чому ж вона не вичерпується? Загальна кількість води на Землі є незмінною. Вода у природі постійно переходить із одного стану в інший, переносить велику кількість хімічних речовин із грунту до рослин, із суходолу в озера й океани, із повітря на землю. Вода перебуває у постійному кругообігу. “Візниця природи” – так назвав воду видатний учений Леонардо да Вінчі.
Робота з підручником (за схемою “Кругообіг води в природі”)
V. Закріплення нових знань
1. Які властивості має вода?
2. В яких станах перебуває вода в природі?
3. Що є причиною випаровування води із поверхні землі, водойм, рослин?
4. Що являє собою кругообіг води в природі?
5. Яке значення має вода для живих організмів?
VІ. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника.