Урок 10
Тема. Уявлення про мову як засіб спілкування між людьми
Мета: дати уявлення про мову як найважливіший засіб спілкування між людьми, ознайомити з процесом розвитку мови; розвивати усне мовлення дітей; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: картки з питаннями до гри.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 43
– Прочитайте складені вами речення.
– Поясніть правила їх запису.
2. Гра “Знавці”
Учнів класу об’єднати у
III. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
Учитель пропонує учням повідомити одне одному певну інформацію. Він шепоче на вухо одному учневі й просить передати цю інформацію, не використовуючи мовлення.
Наприклад:
– відкрий двері;
– передай книгу;
– подивись у вікно.
– Чому нам нелегко було зрозуміти
IV. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми дізнаємось, як розв’язали цю проблему наші предки, як вони навчилися розуміти одне одного.
V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Колективна усна робота (вправа 44)
– Для чого людям потрібна мова?
– А для чого необхідно розуміти одне одного?
– Який вид мовлення з’явився першим?
2. Історична подорож (за матеріалом вправи 45)
– Уміння володіти звуками свого голосу та запам’ятовувати значення цих звуків назавжди відокремило людину від тварин. Для того, щоб людина стала людиною розумною, повинно було з’явитися слово.
Які ж слова з’явилися першими? Спочатку це були вигуки: ой, ух, ех, ай, ей. Може, саме з них згодом з’явилися слова: жах, біль, сміх. Першими були звуконаслідувальні слова: дзень-дзень, гав-гав, няв-няв, ко-ко-ко.
Емоційні вигуки, що виражали застереження, привітання, прохання, такі, як сучасні давай, спасибі, прошу, були вже словами, які позначали не предмет, а дію.
Це було дуже важливо, бо саме тоді мова стала для людей справжнім засобом спілкування. Але вимовлене слово швидко зникає. Людям потрібно було придумати, як зберегти слова і потім передати їх іншим. Так з’явилося писемне мовлення.
Подивіться на малюнок із вправи 45, як колись писали люди.
(Учитель розповідає про стародавні малюнки на стінах печер, вавилонський клинопис, єгипетські ієрогліфи.)
– Які з цих зображень вам зрозумілі?
– А чому не зрозуміли інші?
– А як пишемо ми? Що позначають букви алфавіту?
VI. Закріплення та систематизація знань
1. Хвилинка чистопису (с. 23)
– Підкресліть літери і з’єднання, які вийшли найкраще. назвіть звуки у слові квадрат, співвіднесіть їх із літерами.
2. Колективна робота (вправа 48)
– Роздивіться малюнки і назвіть фігури. Як їх можна назвати одним словом?
(Завдання 2 запропонувати виконати в парах. Перевірка – опитування пари.)
– Але ці фігури можна назвати не тільки геометричними, а й знаками. Адже зараз замість слів і цілих речень люди користуються знаками.
3. Робота за варіантами
I варіант – вправа 46;
II варіант – вправа 47 (1).
– Роздивіться малюнки, прочитайте завдання до вправ. Розкажіть, де в сучасному житті використовуються знаки. (Перевірка – індивідуальне опитування.)
– Де в сучасному житті нам зустрічаються знаки?
– А як ви думаєте, чому знаки й досі використовуються?
4. Розвиток усного мовлення (вправа 47 (2)
(Можливе проведення роботи у вигляді гри “Хто більше?”)
– Яке мовлення – усне чи письмове – використовували?
– З якою метою ми ним користуємося?
VII. Підсумок уроку
– З чим ми сьогодні познайомились?
– Яке мовлення – усне чи письмове – з’явилося раніше?
– Що спонукало людей до створення мови?
– Не забувайте, що саме цим людина відрізняється від тварин. Тож для порозуміння слід користуватися мовою, а не фізичною силою.
VIII. Домашнє завдання з інструктажем (вправа 49)
– Розгляньте малюнки і назвіть слова, які запишете.
– Завдання 2 і 3 виконаєте усно, а в завданні 4 – не тільки усно складете речення, а й запишете їх у зошит.
– Які правила запису речень необхідно буде згадати?