Урок 72
Тема. Узагальнення знань і вмінь учнів за темою “Слова, які позначають дію предметів”. Складання розповіді за серією малюнків та питаннями
Мета: вчити вживати дієслова з урахуванням мовленнєвої ситуації; поглиблювати знання про текст-опис та його частини; учити складати зв’язні розповіді за серією малюнків та запитаннями; виховувати співчуття та доброзичливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми та мети уроку
– Сьогодні ми пригадаємо й повторимо все, що знаємо про слова
III. Систематизація та узагальнення вивченого
1. Перевірка домашнього завдання
– Прочитайте пари слів, протилежних за значенням. (Купувати – продавати, руйнувати – будувати, говорити – мовчати, підіймати – опускати, охолоджувати – підігрівати, шепотіти – кричати)
– Які речення ви склали? (Суп треба підігрівати, а квас – охолоджувати.)
2. Робота в парах за підручником (вправа 30)
– Прочитайте.
– Розкажіть цю казку за особами (парами).
– Замініть слова стук-стук, лизь-лизь, хлюп-хлюп іншими словами. (Стукати, лизати, хлюпати)
– Закінчіть вправу за зразком. (Журавель стукав. Лисичка лизькала. Хвилі хлюпали. Мишка шкрябала. Заєць стрибав.)
– Наведіть свої подібні приклади. (Хрю-хрю – свиня рохкає. Гав-гав – собака гавкає. Тьох-тьох – соловейко тьохкає.)
3. Колективна творча робота
– Розгляньте малюнки й розкажіть, що зображено на кожному з них.
– Дайте хлопчикам імена і складіть зв’язну розповідь за малюнками. Скористайтесь поданими нижче запитаннями.
1) Яка була дорога?
2) Що сталося з Іванком?
3) Як поводився у цей момент Сашко?
4) Що сталося з ним пізніше?
5) Що зробив після цього Іванко?
6) Якою може бути кінцівка розповіді?
– Запишіть складений текст.
Дорога була слизькою. Іванко впав. Сашко зареготав. Пізніше він сам послизнувся. Іванко підбіг і допоміг устати. Сашкові стало соромно. Хлопці потоваришували.
4. Фізкультхвилинка
5. Творчий диктант
– Допишіть потрібні за змістом слова – назви дій.
– Допишіть потрібні за змістом слова – назви дій.
(Настала) тепла весна. Ранкове сонечко (світить) лагідно, ласкаво. На деревах скоро (з’являться) листочки. Ми так (любимо) весну!
6. Гра “Хто більше?”
– До назв предметів доберіть по кілька назв дій.
Сніг (що робить?) – … (іде, сипле, падає, валить, кружляє).
Мороз (що робить?) – … (щипає, кусає, пече, тріщить).
Вітер (що робить?) – … (гуде, свище, завиває, віє, шумить).
Сонце (що робить?) – … (пече, гріє, світить, сяє).
Дощ (що робить?) – … (ллє, періщить, іде, шумить, накрапає).
– Як називаються слова, які ми підібрали до слова мороз? (Вони між собою близькі за значенням.)
IV. Підсумок уроку
– На які питання відповідають слова – назви дій?
– Назвіть приклади слів – назв дій, близьких за значенням.
– Наведіть приклади слів – назв дій, протилежних за значенням.
– Які прислів’я ви запам’ятали на уроці?
– У якій розповіді ми їх застосовували?
– Хто з хлопчиків вам більше сподобався і чому?
V. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 36.