Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників жіночого роду в однині, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріплювати навички визначення відмінка прикметників; розвивати мовленнєві вміння школярів; виховувати організованість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Холодно зараз в лісах і лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно, тепло в класі у нас.
Друзі мої, я вітаю всіх вас!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 131)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ
– Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини у давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від кінцевого приголосного основи.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 212 (с. 95)
Ознайомлення учнів з таблицею
– Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному. місцевому відмінках однини?
2. Пояснення вчителя
– Прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини мають закінчення
3. Первинне закріплення
– Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.
– Визначте відмінок прикметників.
Голодн… курці просо сниться.
Всюди добре, а в рідн… хаті найкраще.
Кохан… матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.
У музичн… школі виступали юні таланти.
На харківськ… бисквітн… фабриці виготовляють смачне печиво.
– Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду? (За наявністю прийменників у місцевому відмінку та їх відсутністю у давальному відмінку.)
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творча робота за вправою 213 (с. 95)
– Назвіть предмети, які зображені на с. 95 підручника.
– Які ознаки ви можете дібрати до кожного з них?
– Утворіть словосполучення і запишіть їх у зошит.
– Змініть записані словосполучення за відмінками так, як це показано у таблиці вправи 212.
2. Робота за вправою 214 (с. 95)
– Ознайомлення учнів з текстом, з’ясування значення невідомих слів.
– Редагування тексту учнями.
– Коментоване письмо.
Учні по черзі диктують речення, пояснюючи правопис закінчень прикметників, а весь клас записує. Якщо хтось не погоджується із правописом закінчення прикметника, він промовляє “Стоп!” і пропонує власну версію написання даного слова.
3. Гра “Галявина загадок”
– Відгадайте загадки та знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.
– В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі. (Морква)
– У білій одежині,
В хустині зелененькій
Сумує край стежини
Тонесенька Оленка. (Берізка)
– Розумний Іванко
В дерев’яній сорочці –
Де носом поведе,
Там і слід покладе. (Олівець).
– У зеленім кожушку,
В костяній сорочечці.
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
– Маленький хлопчина
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає. (Горобець)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Як визначити відмінок прикметника?
– Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?
– У вас на столах лежать кольорові кульки. Вони означають ваш настрій після уроку.
Синя кулька | Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ |
Жовта кулька | Я ЗАСМУЧЕНИЙ |
Зелена кулька | СЕРЕДИНКА |
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 215 (с. 96).