ВИМОВА ТА НАПИСАННЯ ЗАКІНЧЕННЯ

Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників жіночого роду в однині, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріплювати навички визначення відмінка прикметників; розвивати мовленнєві вміння школярів; виховувати організованість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Холодно зараз в лісах і лугах.

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Друзі мої, я вітаю всіх вас!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 131)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ

ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини у давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від кінцевого приголосного основи.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Колективне виконання вправи 212 (с. 95)

Ознайомлення учнів з таблицею

– Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному. місцевому відмінках однини?

2. Пояснення

вчителя

– Прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини мають закінчення – ій. Закінчення прикметників жіночого роду в цих відмінках не залежить від групи. Кінцевий приголосний основи перед закінченням – ій вимовляється пом’якшено.

3. Первинне закріплення

– Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.

– Визначте відмінок прикметників.

Голодн… курці просо сниться.

Всюди добре, а в рідн… хаті найкраще.

Кохан… матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.

У музичн… школі виступали юні таланти.

На харківськ… бисквітн… фабриці виготовляють смачне печиво.

– Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду? (За наявністю прийменників у місцевому відмінку та їх відсутністю у давальному відмінку.)

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творча робота за вправою 213 (с. 95)

– Назвіть предмети, які зображені на с. 95 підручника.

– Які ознаки ви можете дібрати до кожного з них?

– Утворіть словосполучення і запишіть їх у зошит.

– Змініть записані словосполучення за відмінками так, як це показано у таблиці вправи 212.

2. Робота за вправою 214 (с. 95)

– Ознайомлення учнів з текстом, з’ясування значення невідомих слів.

– Редагування тексту учнями.

– Коментоване письмо.

Учні по черзі диктують речення, пояснюючи правопис закінчень прикметників, а весь клас записує. Якщо хтось не погоджується із правописом закінчення прикметника, він промовляє “Стоп!” і пропонує власну версію написання даного слова.

3. Гра “Галявина загадок”

– Відгадайте загадки та знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.

– В земляній сиджу коморі,

А коса моя надворі. (Морква)

– У білій одежині,

В хустині зелененькій

Сумує край стежини

Тонесенька Оленка. (Берізка)

– Розумний Іванко

В дерев’яній сорочці –

Де носом поведе,

Там і слід покладе. (Олівець).

– У зеленім кожушку,

В костяній сорочечці.

Я росту собі в ліску,

Всім зірвати хочеться. (Горіх)

– Маленький хлопчина

У сірій свитині

По дворах стрибає,

Крихти збирає. (Горобець)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на уроці?

– Як визначити відмінок прикметника?

– Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?

– У вас на столах лежать кольорові кульки. Вони означають ваш настрій після уроку.

Синя кулька

Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ

Жовта кулька

Я ЗАСМУЧЕНИЙ

Зелена кулька

СЕРЕДИНКА

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 215 (с. 96).




ВИМОВА ТА НАПИСАННЯ ЗАКІНЧЕННЯ