Тема. Вправляння у відмінюванні іменників у однині. (Вправи 114-119).
Мета. Закріпити вивчене про поняття відмінювання за допомогою практичних вправ на засвоєння відмінювання іменників жіночого, чоловічого та середнього роду в однині за допомогою допоміжних слів, формувати навички добирати іменники за поданими моделями. Виховувати пошану до своєї країни, її історії, кобзарів, які несли людям слово правди, оспівували подвиги мужніх героїв-лицарів, до їх мистецтва, яке пережило віки.
Обладнання: аудіозапис думи “Смерть козака-бандуриста”,
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Зачитайте запитання, дібрані до тексту домашньої вправи. Запропонуйте однокласникам дати на них відповіді.
– Прочитайте іменники, які ви підкреслили при списуванні другого абзацу тексту.
– У якому відмінку вжито ці іменники?
– Що ви дізнались про цю форму відмінка на попередньому уроці?
III. Сприймання
1. Вступна бесіда.
– Прочитайте епіграф до уроку.
– Як ви думаєте, про що ми дізнаємося сьогодні?
– Послухайте грамзапис думи “Смерть козака-бандуриста”.
– У які часи переносимося на крилах народної думи?
– Що постає у вашій уяві?
– Що нагадують звуки бандури?
– Якими барвами вони переливаються? Які почуття викликають? Матеріал для вчителя
Дума – народна пісня переважно героїчного характеру про важливі події, виконувана народними співцями співом-декламацією під супровід кобзи, ліри чи бандури.
Бандура – український народний багатострунний щипковий музичний інструмент з корпусом овальної форми. (Вчитель демонструє зображення бандури.)
Кобза – струнний щипковий музичний інструмент.
Кобзар – 1. Український народний співець, який супроводить свій спів грою на кобзі. 2. Так називали Тараса Шевченка після виходу у світ його збірки поезій “Кобзар”.
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 115).
– Спишіть слова й поетичні рядки з вправи.
– Підкресліть іменники в кличному відмінку.
– Чим вони відрізняються від іменників, вжитих у називному відмінку?
3. Розгляд таблиці.
– Розгляньте таблиці відмінювання іменників. Зверніть увагу, в яких відмінках мають однакові закінчення іменники жіночого, чоловічого та
Середнього роду. У яких відмінках іменників чоловічого роду вживаються паралельні (однакові) закінчення?
4. Добір іменників за моделями (за вправою 172).
– Доберіть потрібні іменники за поданими моделями (с. 60).
– Робота в парах по варіантах. Поміняйтесь зошитами і перевірте правильність виконання завдання.
5. Колективне виконання вправи 118 під керівництвом вчителя.
– Визначте, за зразком яких іменників відмінюються слова карти, землею, коня, полем.
– Міркуймо разом так: читаємо 2 зразки в підручнику, ставимо слова у початкову форму, а потім за допомогою таблиці (с. 599 по черзі відмінюємо ці слова.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вміння відмінювати іменники в однині.
– Прочитайте текст вправи 116. Визначте тему, головну думку.
– Далі вправа виконується за варіантами:
I варіант добирає до вправи заголовки, списує перше виділене речення, визначає відмінки вжитих у цьому реченні іменників, підкреслює їх як члени речення.
II варіант списує друге виділене речення, встановлює зв’язок слів у ньому, визначає відмінки, в яких ужиті іменники, підкреслює їх як члени речення.
VI. Підсумок уроку.
– Що нового ви дізнались на уроці, чого навчились?
– Чому Тараса Шевченка називають Кобзарем?
– Які іменники ми відмінювали на уроці?
– Що допомагало нам правильно ставити до них запитання?
– Знайдіть у виділених реченнях іменник середнього роду і провідміняйте його (при потребі користуйтесь таблицею на с. 60).
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 119.
2. Хто хоче знати більше: добрати запитання до тексту вправи, визначити його тему.
УРОК 29 УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?