Тип уроку: комбінований урок.
Мета: надати учням уявлення про особливості взаємодії тіл; увести поняття сили, рівнодійної сили; розвивати логічне мислення учнів.
Обладнання та наочність: досліди, що ілюструють взаємодію тіл, додавання сил, напрямлених вздовж однієї прямої, портрет Ньютона, байка про лебедя, рака та щуку та ілюстрація до байки.
Відеофрагмент: взаємодія тіл, відеофрагмент фільму про І. Ньютона.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Аналіз виконання лабораторної роботи № 7
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
III.
Запитання для фронтального опитування
– Що є причиною зміни швидкості тіла або його деформації?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Означення сили.
– Позначення сили.
– Одиниця сили.
– Прилад для вимірювання сили.
– Графічне зображення сили.
– Рівнодійна сил.
– Додавання сил, що діють вздовж однієї прямої.
Опорний конспект
Учитель заповнює таблицю
Фізична Величина | Означення Фізичної величини | Позначення Фізичної величини | Властивості величини (векторна, скалярна) | Одиниці | Спосіб вимірювання фізичної величини. Прилад Для вимірювання |
Сила |
Сила | ||
Точка прикладання | Абсолютне значення (модуль) | Напрямок дії |
Типи фізичних взаємодій | |||
Гравітаційна | Електромагнітна | Сильна (ядерна) | Слабка |
Сила всесвітнього тяжіння (сила тяжіння) | Сила пружності Сила тертя |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Чим характеризується сила?
– Що називають рівнодійною силою?
– На тіло діють дві сили, спрямовані вздовж однієї прямої. Чому дорівнює рівнодійна сил, якщо F1 = 8 Н, F2 =11 Н? Скільки відповідей має задача? Зробіть рисунки.
– На тіло діють три сили, спрямовані вздовж однієї прямої. Чому дорівнює рівнодійна сил, якщо F1 = 3 Н, F2 = 5 Н, F3 = 4 H? Скільки відповідей має задача? Зробіть рисунки.
– На тіло одночасно діють дві сили 30 Н та 40 Н, напрямлені під кутом 90° одна до одної. Яке значення має рівнодійна сила?
– Наведіть приклади з байок, прислів’їв, поезії, літературних творів, у яких є описи дії різних сил.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 20; розв’язати вправу 20 письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 12.16, 12.17
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 138 підручника
_____________________________________________________
_____________________________________________________