Урок 62
Тема. Вживання знака м’якшення перед закінченнями прикметників чоловічого і середнього роду в родовому, давальному і місцевому відмінках однини.
Паралельні форми прикметників чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини
Мета: ознайомити учнів з правописом прикметників чоловічого і середнього роду з основою на м’який приголосний у родовому, давальному і місцевому відмінках однини; розвивати у дітей вміння розрізняти відтінки мови; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 240
2. Картки індивідуального опитування
Картка 1
Утвори за допомогою суфіксів – ськ-, – цьк-, – зьк – прикметники від поданих іменників.
Київ, Херсон, Білорусія, Росія, Крим, Лохвиця, Прага.
Картка 2
Утвори за допомогою суфіксів – ськ-, – зьк-, – цьк – прикметники від поданих іменників.
Польща, Рига, учитель, хлібороб, лікар, учень, батько.
Картка 3
Спиши, вставляючи замість пропусків прикметники, утворені від іменників, які наведені у словах для довідок.
__________________
Слова для довідок: Одеса, Україна, Київ, Кавказ, Донецьк, Карпати, пасажир.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– Розділіть наведені прикметники на дві групи.
Домашній, раннє, спілий, красиве, дивний, давнє, синій.
– За якою ознакою ви розділили прикметники на дві групи?
– Чи має значення група прикметника при відмінюванні?
– А яке саме?
Якщо якась частина дітей розділить на групи за родами, вчитель повинен їх похвалити, відзначивши, що можливий і такий поділ. Але все-таки педагог орієнтує дітей на поділ за кінцевим приголосним основи.
III. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми зосередимо увагу на прикметниках м’якої групи чоловічого і середнього роду, поспостерігаємо за утворенням форм родового, давального і місцевого відмінків.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за варіантами
I варіант – продовжує роботу із вправою 241 (2, 3).
II варіант – проводить аналітичну роботу з таблицею відмінювання прикметників на с. 110.
2. Колективна робота із вправою 242
– Які висновки із своїх спостережень ми можемо зробити?
Доцільно оформити результати спостережень у вигляді таблиць.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота в парах (вправа 243 (1, 2))
Завдання 342 (3) опрацювати колективно.
– Чим можна пояснити наявність або відсутність знака м’якшення у відмінкових формах прикметників м’якої групи в однині?
2. Творче списування
Спишіть речення, ставлячи прикметники, що в дужках, у потрібному відмінку однини.
I варіант
По (осіннє) небу пропливали важкі хмари. На (зелений) горбочку притулилася хатинка. Багато цікавого учні дізналися у (художній) музей.
II варіант
Село розташувалося біля (темний) лісу. Проміння (вечірнє) сонця освітлювало верхівки дерев. З (ранній) ранку до (пізній) вечора гудуть у полі трактори.
– Визначте відмінки прикметників.
– Що ви можете розповісти про форми родового відмінка прикметників м’якої групи в однині?
– А в яких ще відмінках з’являється знак м’якшення?
– А що цікавого можете розповісти про форму місцевого відмінка однини прикметників м’якої групи?
VI. Підсумок уроку
1. Гра “Хто перший дасть дзвоник”
– Розкажіть все, що дізнались нового на уроці. Наводьте приклади на підтримку своїх тверджень.
Хто закінчить розповідь, той і даватиме дзвоник.
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Вправа 244.