Мета: поглибити знання учнів про культурні рослини, їх походження, про значення культурних рослин в житті людини; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (додаток)
1. Фронтальне опитування
– Якими життєвими формами представлені хвойні рослини?
– Чи можна за зовнішнім виглядом установити приблизний вік ялини?
– Яку будову мають хвойні рослини?
– Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості
– Поміркуйте: чому новорічними деревами вважаються хвойні, а не квіткові рослини? Як можна запобігти знищенню хвойних дерев перед Новим роком?
2. Робота в парах
– Позначте правильне визначення знаком “+”.
1) Культурні рослини – це:
О найкрасивіші рослини;
О рослини, які споживають тільки люди;
О рослини, які спеціально вирощуються людьми.
2) У якому ряду названі тільки квіткові рослини?
О Ялина, горобина, ромашка;
О морська капуста, кульбаба, троянда;
О троянда, липа, калина.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 90-91)
– Пригадайте, які рослини називають культурними. Наведіть приклади культурних рослин.
– Пригадайте! Які квіткові та хвойні рослини спеціально вирощує людина?
– Роздивіться фотографії на с. 90 і розкажіть, де вам траплялося бачити ці рослини? З якою метою їх вирощують?
– Про що розповів Мудрий Лісовичок?
– Запам’ятайте! До культурних рослин належать лише ті, які не можуть повноцінно існувати без допомоги людини.
– Люди вирощують культурні рослини насамперед для того, щоб отримати продукти харчування. А ще з культурних рослин виготовляють волокна, лаки, фарби. Залежно від того, що отримують від культурних рослин, їх розподіляють на зернові, технічні, овочеві, плодово-ягідні культури.
– Розгляньте таблицю на с. 91. Назвіть групи культурних рослин.
– Зернові – це трав’янисті рослини. Головна зернова культура, яку вирощують у нашій державі,- пшениця. Назвіть, що виготовляють з пшеничного борошна.
– Ще із зернових культур в Україні вирощують жито, ячмінь, овес, просо. Цінною зерновою культурою є кукурудза. З кукурудзи виготовляють олію, крупи, крохмаль, використовують як корм для худоби.
В Україні найпоширенішою технічною культурою є цукровий буряк. Із цукрового буряку виготовляють цукор. З відходів цукрового виробництва утворюється жом. Ним годують тварин.
Важливою олійною культурою є соняшник. Соняшникову олію використовують для виготовлення маргарину, лаків, мила, з тертого насіння виготовляють халву.
Із стебел льону, конопель люди з давніх часів одержують волокна. З них роблять нитки. З ниток виготовляють тканини, з яких шиють одяг.
Нині у нашій країні вирощують понад 70 видів овочевих культур. Це капуста, цибуля, морква, помідори, огірки, редиска, баклажани, перець та багато інших.
Рослини, які вирощують у садах, називають плодово-ягідними. У нашій державі найбільш поширена серед плодових культур яблуня. Залежно від часу достигання плодів сорти яблуні поділяють на літні, осінні й зимові. Плоди зимових сортів добре зберігаються до весни.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парі
– Обговоріть із сусідом по парті, якими продуктами рослинного походження ви харчуєтеся щодня.
2. Гра “Сортування”
– Розподіліть рослини по групах.
Соняшник, картопля, льон, арахіс, огірок, гарбуз, горох, ячмінь, буряк, пшениця, яблуня, смородина, конюшина, чорнобривці.
3. Гра “Четверте “зайве”
– Визначте “зайву” рослину та аргументуйте свій вибір.
– Квасоля, горох, смородина, соя.
– Вишня, конюшина, суниця, груша.
– Рис, просо, кукурудза
4. Гра “Інтерв’ю”
– Плоди яких рослин ти любиш уживати в їжу?
– Насінням яких рослин годують свійських тварин?
– Із коренеплодів якої рослини виготовляють цукор?
– Із коренеплодів якої рослини готують салат?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 91.
– Як людина використовує зернові рослини?
– Назвіть технічні культури. Що з них виготовляють?
– Які овочеві культури вирощують у вашій місцевості?
– Які рослини називають плодово-ягідними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 90-91.
– Дослідіть і розкажіть, які культурні рослини поширені у вашій місцевості.
Проект “Облаштовуємо нашу планету”
– Які культурні рослини ви вважаєте доцільним вирощувати на нашій планеті? Поясніть.