Тема. Закінчення дієслів 3-ої особи теперішнього і майбутнього часу. (Вправи 374-379).
Мета. Провести дослідження особових закінчень дієслів 3-ї особи теперішнього і майбутнього часу і скласти таблицю особових закінчень цих дієслів.
Розвивати увагу до особливостей мовного матеріалу, вміння визначати труднощі правопису.
Виховувати повагу до творчості Великого Кобзаря.
Обладнання: портрет Тараса Шевченка, фото музеїв Великому Кобзареві у Моринцях та Києві, роздатковий матеріал, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Тарасе! Пломінням твоїм палахкоче безсмертна Вкраїна твоя” (Василь Діденко).
– Про кого ці слова поета Василя Діденка?
– Що означають слова пломіння і палахкоче? (Полум’я, горить)
– Про яке полум’я говорить поет? Що означають його слова? (Це вогонь віри, надії, любові до рідної землі, свого народу, який тепер горить у душі кожного українця.)
– Кожного року у березні Україна вшановує
Прочитайте уривок з вірша Т. Шевченка (вправа 374).
– Про що могли бути думи поета?
– Як він сам їх називає?
– Знайдіть у вірші слова, що звучать однаково, але мають різне значення. До яких частин мови вони належать?
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 377).
3. Опрацювання нового матеріалу.
1) Спостереження за особовими закінченнями дієслів 3-ї особи у теперішньому часі. Виконання вправи 375.
– Розгляньте малюнок, прочитайте уривок з оповідання Олеся Гончара і доберіть до нього заголовок.
– Знайдіть у творі слова, якими письменник змальовує соловейка на кущі троянди.
– Спишіть перше речення. Знайдіть дієслова теперішнього часу та виділіть в них закінчення. У якій особі вжито ці дієслова? (У 3-й.)
2) Утворення форми майбутнього часу дієслів 3-ї особи однини і множини.
– Розгляньте таблицю на картці 1. До дієслів теперішнього часу доберіть відповідні форми майбутнього часу. Зіставте їх закінчення. Зробіть висновок.
Картка 1 (табличка вправи 376) роздрукована для кожного учня.
– Порівняйте свій висновок із правилом на с. 174.
III. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розвиток мовлення.
Картка 2 (1 варіант):
– Прочитайте вірш Т. Шевченка (вправа 379). Якою постає в уяві поета рідна земля? Створіть словесний малюнок.
– До дієслів зійди, поговорим доберіть і запишіть синоніми.
– Випишіть дієслова теперішнього часу 3-ї особи однини, поставте їх у 3-й особі множини. Виділіть закінчення.
Картка 3 (2 варіант):
– Прочитайте уривок із оповідання Василя Скуратівеького (вправа 378).
– Яка картина постає у вашій уяві? Створіть словесний малюнок,
– Запишіть слова, які особливо яскраво передають душевний біль Кобзаря.
– Випишіть дієслова теперішнього часу 3-ї особи однини, поставте їх у 3-й особі множини. Виділіть закінчення.
Перевірка у парах.
2. Робота в зошиті.
V. Підсумок уроку.
– Які спостереження ви проводили на уроці?
– До якого висновку дійшли?
VI. Домашнє завдання.
1. Вправа 379.2, 379.3.
2. Для тих, хто хоче знати більше: із віршів Т. Шевченка виписати уривки, у яких зустрічаються дієслова різних особових форм.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?