Урок 58
Тема. Зв’язок прикметників з іменниками в реченні. Складання діалогу. Доповнення тексту. Вимова й правопис слова гудзик
Мета: вчити встановлювати зв’язки між прикметниками та іменниками в реченні; закріплювати вміння ставити питання до слів – ознак предметів; збагачувати словниковий запас учнів; формувати вміння вести діалог в уявній ситуації; виховувати толерантність у співпраці.
Обладнання: предметні малюнки снігура, сніговика, гудзика; сюжетні малюнки “У бібліотеці”, “У магазині”.
ХІД УРОКУ
I.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 256)
– Яких же кольорів не назвав хлопчик?
– Прочитайте, як ви записали назви всіх кольорів веселки за алфавітом.
– Як іще називають оранжевий колір? (Жовтогарячий, помаранчевий)
– Які речення ви склали зі словом лічити? А зі словом рахувати?
2. Хвилинка чистопису
Ур овик овий сніг
– Доберіть із даними буквосполученнями такі слова, щоб вони всі починалися частиною сніг-. (Снігур, сніговик, сніговий)
– Поставте запитання до кожного слова.
– Підберіть слова – ознаки предметів до інших слів. (Снігур (який?) червоногрудий; сніговик (який?) смішний)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми з’ясуємо, з якими словами в реченні зв’язані слова-ознаки, на які питання вони відповідають. Також будемо вчитися складати діалоги.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Самостійна робота (вправа 257)
– Прочитайте. Порівняйте зміст цього тексту з текстом домашньої вправи. Про які пори року в них йдеться?
– Розкажіть про ознаки цих пір року.
– Випишіть назви предметів та зв’язані з ними назви ознак. Запишіть за зразком.
2. Колективна робота (вправа 258)
– Прочитайте текст. Визначте, скільки в ньому абзаців.
– Про що говориться в кожному абзаці?
– За зразком попередньої вправи випишіть назви предметів та зв’язані з ними назви ознак.
– Знайдіть у тексті слова, які вказують на різні пори доби. (Ніч, звечора, опівночі, вранці)
– Доберіть до них слова, протилежні за значенням. (День, зранку, опівдні, увечері)
3. Словникова робота (вправа 259)
– Доберіть назви ознак до назв предметів.
– Поставте питання від назв предметів до назв ознак.
– Чого серед названих предметів не вистачає, щоб пришити гудзик? А який – зайвий?
– Прочитайте в рамці слово гудзик. Запишіть його. Позначте наголос. Вимовте звуки і назвіть букви.
Поділіть слово для переносу. Яке правило при цьому слід пам’ятати?
4. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Доповнення тексту (вправа 260)
– Доповніть текст, замінюючи малюнок словами. Дайте імена хлопчикові й дівчинці. Прочитайте текст.
– Прочитайте діалог за особами. Спишіть слова ввічливості. Зверніть увагу, як дівчинка відповіла на подяку хлопчика.
– Розкажіть одне одному, що люди одягають, а що – взувають.
2. Складання діалогу (за сюжетним малюнком)
– Удвох оберіть ситуацію, учасниками якої ви б хотіли бути. Уявіть себе в магазині чи бібліотеці. Визначте дійових осіб і розділіть ролі. Культурно ведіть розмову!
VI. Підсумок уроку
– З якими словами в реченні зв’язані слова-ознаки?
– На які питання відповідають? Наведіть приклади.
– Послухаймо кілька складених вами діалогів.
– Як поділити для переносу слово гудзик?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 261.