Тема: Аналіз перевірної роботи. Поняття про закінчення
Мета: формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення для зв’язку слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до книги.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось
А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті
2. Перевірка домашнього завдання (с. 49, впр. 105)
– Прочитайте речення з фразеологізмами.
3. Словникова робота
Гра “Склади слова – назви тварин”
Кйорнжвоао ербвлдю оаджбл міджьл
(Жайворонок, верблюд, бджола, джміль)
4. Каліграфічна хвилинка
В в Вв Вив вч вс мв не яв
Азбука навчання читання
Вивчиш азбуку – навчишся читати. Умітимеш читати – з кожним днем розумнішатимеш.
– Доберіть слова, близькі за значенням
– Визначте кількість звуків і букв у слові читання.
– З чого складається текст? (Текст складається із речень.)
– З чого складається речення? (Речення складається зі слів.)
– З чого складаються слова? (Вони складаються зі звуків.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які інші частини можна визначити в словах.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над прислів’ями (с. 50, впр. 106)
– Прочитайте прислів’я. Поясніть їх значення. Що об’єднує ці прислів’я?
– Спишіть прислів’я. Поставте до підкреслених слів питання. Знайдіть у виділених словах спільну та змінну частини.
– Де стоїть частина, яка змінюється?
– Позначте частину слова, яка змінюється, відповідним значком.
– Уявіть, що виділені слова не змінюються. Чи зрозуміли би ви ці вислови?
– Як вам зручно називати цю частину? (Закінчення)
Запам’ятайте! Частина слова, яка змінюється, називається закінченням. Закінчення позначається так: ?. Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: море, на морі, моря, морем. |
2. Ознайомлення з алгоритмом визначення закінчення
Алгоритм визначення закінчення
– Прочитай слово.
– Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.
– Познач закінчення так? .
– Що цікавого помітили? (Деякі слова не мають закінчення.)
– Якщо в змінюваному слові у певній його формі немає закінчення, то кажемо, що це слово має нульове закінчення, воно позначається порожньою клітинкою.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах (с. 50-51, впр. 107)
– Прочитайте казку. Про що в ній ідеться? Яка мета цієї розповіді? Доберіть до неї заголовок.
– Дайте відповідь на запитання ображених парт. Розкажіть, як ви бережете свої парти. Перекажіть текст, уникаючи повторів слів.
– Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.
2. Робота в групах (с. 51, впр. 108)
– Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Які недоліки є у тексті? Як уникнути повторів слів? Перекажіть, уникаючи повторів слів.
– Спишіть текст, розкриваючи дужки. У змінених словах позначте закінчення.
– Чи легко було б прочитати, не розкриваючи дужки? Який висновок зробимо?
(Закінчення зв’язують слова – узгоджують.)
– Чи потрібно вміти узгоджувати слова в реченнях?
– Як можна зв’язати слова в реченнях? (Зв’язати слова в реченні можна, змінивши форму слова, а точніше, закінчення слів.)
– Запам’ятайте! Закінчення служать для зв’язку слів у реченні. Для цього ще використовують прийменники: у, в, на, з, до, між, під, понад, із. Наприклад: вікно – на вікні, під вікном, до вікон, між вікнами. |
Словникова робота
– Відгадайте слово, над яким будемо сьогодні працювати. На дошці – малюнки, на яких зображені сова, півень, ракета, носоріг, сир, гриб, кіт.
– Це слово можна скласти, взявши з кожного слова по букві: сова – перша буква; півень – перша; ракета – друга; носоріг – третя; сир – друга; гриб – четверта; кіт – друга (спасибі)
Спасибі – висловлення вдячності за зроблене добро, виявлену увагу.
– Доберіть до слова спасибі синоніми. (Вдячний, дякую, висловлюю подяку)
3. Колективна робота
– Які ж ролі виконує закінчення у реченні? (Зв’язує слова в реченні, утворює нову форму слова.)
– Як утворити нову форму слова?
1) Найпростіше утворити нову форму слова за принципом “один – багато”:
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вивчення якої теми ми розпочали?
– З якою частиною слова ми сьогодні ознайомилися?
– Що таке закінчення?
– Як його знайти? А як позначити?
– Що нового дізналися на уроці?
– Що найбільше запам’яталося?
– Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)
– Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою у світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 51, впр. 109. Спишіть текст вправи 107. Підкресліть у ньому прийменники. Позначте закінчення у виділених словах.