Урок 99
Тема. Буква “ща”, позначення нею звукосполучення [шч]. Поділ тексту на речення
Мета: закріплювати навички правильної вимови слів зі звукосполученням [шч] і написання слів із літерою щ; вчити аналізувати звуковий склад слів, що в написанні мають літеру щ; вчити інтонаційно розмежовувати речення в тексті; формувати відчуття гордості за свій народ, свою мову шляхом ознайомлення з усною народної творчістю.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа
– Прочитайте скоромовку, правильно вимовляючи звуки, позначені буквам г і г.
– Назвіть слова, які відповідають на питання хто?
– Яке слово відповідає на питання що?
2. Хвилинка чистопису
Щ щ щ ща щу ще
– Доберіть слова з цими буквосполученнями і складіть одне речення. (Щастя, щавель, щука, пищу, щезнути, свище, щебет)
3. Гра “Упіймай звуки”
– Уважно послухайте і скажіть, сполучення яких звуків ми чуємо у цьому вірші найчастіше. (Звукосполучення [шч])
Щітка щітці говорила:
– Я щоранку щось робила.
Щітка щітці відказала:
– Ти щоранку міцно
Щоб дві щітки не сварились,
Ми раненько пробудились.
Одна – вікна промиває,
Друга – килим вичищає.
– Зараз я ще раз читатиму вірш, а ви, як тільки почуєте [шч], сплескуйте в долоні.
– А якою літерою на письмі ви позначите ці звуки? (Щ – “ща”)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти звукосполучення [шч] та позначати його на письмі буквою щ; також аналізуватимемо звуковий склад слів з літерою щ; вчитимемося розмежовувати речення інтонаційно; слухатимемо дитячу народну пісеньку і милуватимемося мелодійністю мови.
IV. Робота над закріпленням і поглибленням вивченого матеріалу
1. Опрацювання української народної дитячої пісеньки (вправа 185)
– Послухайте українську народну дитячу пісеньку у виконанні дитячого колективу при знаменитому хорі ім. Г. Верьовки. (Звучання фонограми.)
– Чи доводилося вам співати цю пісеньку? Коли?
– Прочитайте у вправі 185 і запам’ятайте текст; проспівайте разом із дитячим колективом.
– Ще раз прогляньте текст і скажіть, яка буква найчастіше трапляється в словах? (Щ)
– Випишіть слова з нею. Складіть звукові моделі цих слів. Порівняйте кількість звуків і букв у кожному слові.
– Що ви помітили? (У кожному слові букв на 1 менше, ніж звуків.)
– Ви здогадалися чому? (Щ позначає [шч])
– Прочитайте правило на с. 77.
2. Коментоване письмо (вправа 186)
– Прочитайте спочатку мовчки, потім – уголос. Позначте кінець кожного речення зниженням голосу і паузою.
– Запишіть, позначаючи початок і кінець речення, замінюючи, де треба, слово Сашко.
(Сашко йшов лісом. Раптом з куща ліщини вилетіла пташка. То був щиглик. У кущі хлопчик знайшов гніздечко. У ньому сиділо четверо пташенят. Сашко швидко пішов від куща.)
– Підкресліть слова з буквою щ. Які звуки вона позначає?
3. Фізкультхвилинка
4. Робота з прислів’ями (вправа 187)
– Прочитайте прислів’я. Спишіть і підкресліть слова з буквою щ.
– Усно доберіть спільнокореневі слова до слів праця і роботящі.
– Які ще прислів’я про працю ви знаєте? (Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Хто не робить, той не їсть. Маленька праця краща за велике безділля. Рання пташка воду п’є, а пізня – сльози ллє. Терпіння і труд усе перетруть.)
– І ви будете мати успіхи, якщо сумлінно трудитиметеся.
5. Зорово-слуховий диктант
Дощ хлющить на зелен плющ.
Під плющем сховався хрущ.
Каже щиро хрущ плющу:
– Ой, боюся я дощу.
(А. Камінчук)
– Уважно звірте із записом на дошці і підкресліть слова з літерою щ.
V. Підсумок уроку
– Які звуки позначає літера щ? Наведіть приклади.
– Яка ще літера в українському алфавіті позначає два звуки завжди? Наведіть приклади.
– Які прислів’я про працю ви запам’ятали?
– Якщо зможете, заспівайте дитячу пісеньку про дощик.
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Правило на с. 77, вправа 188.