УРОК 6
Тема. Цифри. Десятковий запис чисел
Мета: закріпити, розширити і поглибити знання учнів про десятковий запис чисел; вдосконалювати уміння та відпрацьовувати навички розв’язання задач на застосування знань учнів про десятковий запис числа та його властивості; перевірити засвоєння матеріалу під час самостійної роботи.
Тип уроку: закріплення і вдосконалення знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
Усні вправи
1. Прочитайте числа: 380; 907; 60 239; 999
2. Назвіть число, що:
3. а) йде слідом за 99;
4. б) передує числу 300;
5. в) на 1 більше за 19 999;
6. г) на 1 менше від 700.
7. Яке число записане у вигляді суми розрядних доданків?
А) 70 000 + 5 000 + 200 + 30 + 1;
Б) 5 000 000 + 500 000 + 5 000 + 5.
8. Поставити замість зірочок такі знаки дій, щоб виконувався порядок дій, який вказано римськими цифрами (можна користуватися дужками):
А) ;
Б) ;
В) .
9. До якого трицифрового числа треба додати 1, щоб отримати чотири цифрове число?
III. Розв’язування вправ (удосконалення знань, умінь)
@
Задачі № 32; 33; 35 (у номері № 35 вказати кількість таких чисел); 36; 38; 39; 40.
Додатково
1. Замість квадратиків запишіть такі числа, щоб усі рівняння мали один і той же корінь 2:
А) 3х + 5 = □; б) 7х – 4 = □; в) □ – 11х = 12.
2. (Ігровий момент)
Учитель. Любі друзі! Зараз ви будете виконувати незвичайну роботу. На дошці записано початок умови деякої задачі і початок її розв’язання. Вам необхідно за цими даними сформулювати повністю задачу та розв’язати її.
Запис на дошці: “За три дні туристи пройшли 75 км”.
Розв’язання. Нехай за другий день туристи пройшли х км, тоді за три дні вони пройшли (20 + х + 25) км. Складемо рівняння.
Методичні рекомендації до виконання вправ
1. Оскільки для п’ятикласників ігровий момент дуже важливий в їх діяльності, то для заохочення учнів до роботи можна запропонувати таку гру: на дошці з початку уроку записані декілька чисел, серед яких є числа – розв’язки вправ №№ 32-35; 36; 38; 40 з підручника; кожному з чисел відповідає певна літера. Той, хто першим виконає правильно названі номери, зможе скласти ключову фразу уроку. Наприклад, ключова фраза “натуральне число” може бути “складена” з літер, що відповідають правильним розв’язкам названих завдань:
99 | 1003 | 9 995 | 1 000 005 | 10 000 007 | 9 999 999 | 100 000 000 | 99 999 998 | 6 | 4 | 8 | 4 | 900 | 7 | 101 |
Н | А | Т | У | Р | А | Л | Ь | Н | Є | Ч | И | С | Л | О |
2. Під час фронтального розв’язування вправ біля дошки (якщо така форма роботи буде використана на уроці) слід вимагати від учнів, щоб кожне записане число було прочитане і, якщо дозволяє час, записане у вигляді суми розрядних доданків.
3. Під час розв’язування задач № 36, 38-40 учні на інтуїтивному рівні знайомляться з правилом множення, що застосовується для розв’язання комбінаторних задач. Тому, якщо в учнів виникатимуть труднощі з пошуком правильного способу розв’язування, вчителеві слід на простому прикладі пояснити спосіб міркувань, що лежить в основі розв’язання такого виду задач.
III. Підсумок уроку
Самостійна робота (тестові завдання)
Варіант 1
1. Прочитайте число 3 004 000 000:
А) три мільйони чотириста тисяч;
Б) три мільйони чотири тисячі;
В) три мільярди чотири мільйони;
Г) три мільярди чотириста тисяч.
2. Яке з поданих чисел є сумою найбільшого чотирицифрового числа та найменшого п’ятицифрового числа?
А) 100 999;
Б) 19 999;
В) 21 110;
Г) 9 999.
3. Знайдіть серед поданих чисел таке, що є сумою всіх трицифрових чисел, у запису яких використано лише цифри 0 і 5.
А) 1 610;
Б) 1 060;
В) 2 110;
Г) 2 220.
Варіант 2
1. Прочитайте число 40 040 000 000:
А) сорок мільярдів чотириста тисяч;
Б) чотири мільярди сорок мільйонів;
В) чотириста мільйонів чотириста тисяч;
Г) сорок мільярдів сорок мільйонів.
2. Яке з поданих чисел є різницею між найбільшим шестицифровим та найменшим п’ятицифровим числом?
А) 999 899;
Б) 899 999;
В) 989 999;
Г) 988 888.
3. Знайдіть серед поданих чисел таке, що є сумою всіх трицифрових чисел, у запису яких використано лише цифри 0 і 8:
А) 3 376;
Б) 2 576;
В) 2 568;
Г) 2 496.
(Слід зазначити, що на цьому ж уроці треба перевірити виконання самостійної роботи і проаналізувати найбільш типові помилки.)
IV. Домашнє завдання
П. 1, 2, №№ 34; 37; 41; на повторення № 18.