Тема. Ділення на двоцифрове число. Поняття про середнє арифметичне (додатковий матеріал) (№№ 977-986).
Мета. Формувати уміння ділити багатоцифрові числа на двоцифрові (з остачею та без остачі); дати учням поняття про середнє арифметичне; удосконалювати уміння розв’язувати задачі.
Обладнання. Таблиця “Ділення на двоцифрове число”; схеми задач; картки для самостійної роботи.
Зміст уроку
I. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Усні обчислення.
А) 2ц : 20 кг (= 10) 2ц – 20 кг (= 180 кг)
2 ц : 5 кг (=40) 2 ц – 5 кг (= 195 кг)
Б)
В) Задачі.
– Туристи йшли 3 год зі швидкістю 5 км/год і 4 год зі швидкістю 4 км/год. Яку відстань подолали туристи? (31 км)
– * Наталка і Сашко разом мали 19 цукерок. Після того, як вони з’їли порівну цукерок, у Наталки залишилося 6 цукерок, а в Сашка – 5 цукерок. Скільки цукерок спочатку було у кожного з них? (Спочатку у них разом було 19 цукерок, а потім 6 + 5 = 11 (цукерок). Вони обоє з’їли 19 – 11 = 8 (цукерок). Кожен з них з ‘їй по 8 : 2 = 4 (цукерки). Тому спочатку у Наталки було 4 + 6 = 10 (цукерок), а в Сашка 4 + 5 = 9 (цукерок).)
2. Завдання для опитування.
1) Обчислити.
325 • 24 (= 7800)
2365 • 26
465 • 43 + 564 • 70 (= 59475)
2) Розв’язати задачу.
Довжина поля 120 м, ширина – 40 м, площі займає пшениця. Яку площу займає пшениця?
(Розв’язання: (120 • 40) : 5 • 3 = 2880 (м2).)
II. Повторення ділення на двоцифрове число.
1. Пояснення ділення за таблицею.
2. Читання пояснення в підручнику (№ 978, с. 154).
3. Ділення на двоцифрове число (з коментуванням біля дошки).
4. Виконання завдання № 979 (самостійно).
(Результати обчислень: 7 (ост. 19); 6 (ост. 61).)
Фізкультхвилинка.
ІІІ. Розвилок математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 980.
Учні самостійно записують розв’язання задачі виразом. Учні з початковим рівнем знань отримують підказку у вигляді схеми.
Б) Задача № 983.
Учні з початковим рівнем знань за допомогою вчителя спочатку знаходять, скільки кілограмів меду одержать з 1 га липових насаджень (220 • 3 = 660 (кг)), а потім, скільки кілограмів меду одержать з га липових насаджень (660 : 4 • 3 = 495 (кг).)
Учні з високим рівнем знань розв’язують цю задачу складанням виразу.
(Розв’язання: 220 • 3 : 4 • 3 = 495 (кг).)
2. Поняття про середнє арифметичне (додатковий матеріал).
А) Задача.
У понеділок термометр показував 20 градусів тепла, у вівторок – 21 градус, а в середу – 25 градусів. Запишіть середню температуру цих вимірювань.
Щоб знайти середню температуру повітря, треба суму цих температур поділити на кількість вимірювань: (20 + 21 + 25) : 3 = 22 (градуси) – середня температура повітря за ці дні.
Б) Пояснення розв’язання задачі № 981 (усно).
В) Задача № 982.
Після аналізу задачі учні колективно її розв’язують.
(Розв’язання:
1) 207 + 195 + 204 = 606 (кр.);
2) 606 : 3 = 202 (кр.).)
Відповідь: від дому до школи в середньому 202 кроки.)
IV. Підсумок уроку.
Вправа № 984*.
V. Домашнє завдання.
№№ 985, 986.