Тема. Дроби. Складені задачі, які включають знаходження дробу від числа (№№ 777-787).
Мета. Ознайомити учнів із дробами, у яких чисельник і знаменник рівні між собою; закріплювати вміння знаходити дріб від числа, розв’язувати складені задачі, які включають знаходження дробу від числа; вчити знаходити значення виразу з буквою, що повторюється двічі.
Обладнання. Таблиця “Дроби”; схеми задач; картки для опитування; план розв’язування задачі.
Зміст уроку
I. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього
А) Зачитати відповідь до задачі № 775.
(Відповідь: 2530 дубів посадили на обох ділянках.)
Б) Пояснити розв’язання задачі № 776 двома способами.
(Перший спосіб:
1) 1960 : 7 = 280 (г.) – переносили 8 бурундуків щодня;
2) 280 : 8 = 35 (г.) – переносив 1 бурундук щодня;
3) 35 • 21 = 735 (г.) – перенесе 1 бурундук за 21 день.
Другий спосіб:
1) 1960 : 8 = 245 (г.) – переносив 1 бурундук за 7 днів;
2) 245 : 7 = 35 (г.) – переносив 1 бурундук щодня;
3) 35 • 21 = 735 (г) – перенесе 1 бурундук за 21 день.)
2. Усні обчислення.
А) Знайти і ;
(Відповідь: 30 хв; 40 хв; 45 хв; 18 хв; 24 хв; 48 хв.)
Б) Вправа № 777.
В) Івась розрізав яблуко на 8 рівних частин. 2 частини він взяв собі, а решту поділив порівну між двома друзями. Яку частину яблука отримав кожен хлопчик? ( , , )
3. Завдання для опитування учнів (диференційовано).
Картка № 1 (для учнів із високим рівнем знань)
1) Учні мали обкопати 240 дерев. Першого дня вони обкопали всіх дерев. Другого дня – того, що обкопали за перший день, а третього дня – тієї кількості дерев, що обкопали за перший і другий день разом. Скільки дерев обкопали учні третього дня?
(Відповідь: 32 дерева.)
2) Знайди від 72060 (= 60050)
Картка № 2 (для решти учнів)
1) Учні мали обкопати 120 дерев. Першого дня вони обкопали всіх дерев, другого – всіх дерев. Скільки дерев обкопали учні за два дні?
(Відповідь: 100 дерев.)
Учням із початковим рівнем знань запропонувати план розв’язування задачі.
План
1) Скільки дерев обкопали першого дня?
2) Скільки дерев обкопали другого дня?
3) Скільки дерев обкопали учні за два дні?
2) Знайди у від 2480 (= 1984)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота.
– Розгляньте фігури. На скільки частин поділено перший квадрат? Другий квадрат? Третій?
– Покажіть першого квадрата, – другого, – третього квадрата.
2. Пояснення (за № 778).
3. Читання правила (на с. 128).
4. Первинне закріплення матеріалу.
А) Виконання завдання № 779 (1) – усно.
Б) Виконання завдання № 779 (2) – письмово.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Виконання завдання № 780.
(Відрізок МК – 4 см; ОЕ – 7 см 5 мм.)
2. Обчислення виразів з буквеними даними (№ 781).
Якщо b = 884, то (b • 7 – b : 34) • 3 = (884 • 7 – 884 : 34) • 3 = 18486.
3. Розв’язування задачі № 782.
На дошці короткий запис задачі.
Учні із високим рівнем знань розв’язують задачу самостійно. Учні із достатнім рівнем знань записують розв’язання задачі після колективного складання плану.
Учні із середнім і початковим рівнем знань пояснюють кожну дію з допомогою вчителя. (Відповідь: 6315 курей; 1684 гусей; 421 качка.)
4. Розв’язування задачі № 783. (Відповідь: 40500 м2 займають кущі й дерева.) Учні, які справилися з попередніми задачами, працюють над наступною задачею.
Задача. Під час розмелювання пшениці на борошно маса чистого борошна становить маси пшениці. Після випікання хліба припічка дорівнює у маси борошна. Скільки хліба одержали з 5 тонн пшениці?
Учитель пояснює, що припічка – не вода і продукти, які додають до борошна, щоб зробити хліб. (Відповідь: 81 ц.)
(Спочатку учні знаходять, скільки центнерів борошна одержали з 5 т пшениці: 50 : 10 • 9 = 45 (ц). Потім знаходять масу припічки: 45 : 10 • 4 = 36 (ц), і нарешті – масу хліба: 45 + 36 = 81 (ц).)
5. Розв’язування задачі № 784 (самостійно).
(Відповідь: 700 км буде між автобусами через 5 годин.)
IV. Підсумок уроку.
– До 10 додати цього числа.
– Від 20 відняти цього числа.
V. Домашнє завдання.
№№ 786, 787 (с. 129).