УРОК 14
Тема. Формули зведення
Мета уроку: вивчення формул зведення, формування умінь учнів застосовувати вивчені формули для спрощення виразів та обчислень.
І. Перевірка домашнього завдання
1. Відповіді на питання учнів, що виникли в процесі виконання домашнього завдання.
2. Самостійна робота.
1. Спростіть . (3 бали)
2. Знайдіть tg 2?, якщо tg? = – 0,4. (3 бали)
3. Спростіть . (3 бали)
4. Обчисліть . (З бали)
1. Спростіть . (3
2. Знайдіть tg 2?, якщо tg? = 6. (3 бали)
3. Спростіть . (3 бали)
4. Обчисліть . (3 бали)
Відповідь: В-1. 1. – tg? tg?. 2.. 3. 0. 4. .
В-2. 1. – сtg? tg?. 2. . 3. 0. 4. .
II. Сприймання і усвідомлення формул зведення
Тригонометричні функції чисел виду ± ?, ? ± ?; ± ?, 2? ± ? можуть бути виражені через функції кута? за допомогою формул, які називаються формулами зведення.
Користуючись формулами тригонометричних функцій суми (різниці)
Для синуса
, , .
Для косинуса
, , .
Для тангенса і котангенса
, .
Формули зведення запам’ятовувати необов’язково. Для того щоб записати будь-яку з них, можна користуватися таким правилом:
1) В правій частині формули ставиться той знак, який має ліва частина при умові 0 < ? < .
2) Якщо в лівій частині формули кут дорівнює ± ?, ± ?, то синус замінюється на косинус, тангенс – на котангенс і навпаки. Якщо кут дорівнює? ± ?, то заміна не виконується.
Розглянемо приклади.
Приклад 1. Виразимо tg(? – ?) через тригонометричну функцію кута?. Якщо вважати, що? – кут І чверті, то? – ? буде кутом II чверті. У II чверті тангенс від’ємний, отже, у правій частині рівності слід поставити знак “мінус”. Для кута? – ? назва функції “тангенс” зберігається. Тому tg (? – ?) = – tg?.
За допомогою формул зведення знаходження значень тригонометричних функцій будь-якого числа можна звести до знаходження значень тригонометричних функцій чисел від 0 до .
Приклад 2. Знайдемо значення sіn .
Маємо: .
Виконання вправ______________________________
1. Приведіть до тригонометричних функцій числа а:
А); б); в) сtg (? – ?); г) tg (? + ?); д) sіn (? + ?); є).
Відповідь: а) соs?; б) – sіn?; в) – ctg?; г) tg?; д) – sіn?; є) сtg?.
2. Знайдіть:
А) sіn ; б) соs ; в) tg ; г) sіn .
Відповідь: а) ; б) – ; в) – ; г) .
3. Спростіть:
А) ; б) .
Відповідь: а) 1. б) -1.
4. Доведіть, що
А) , б) .
III. Підведення підсумків уроку
IV. Домашнє завдання
Розділ І § 10 (2). Запитання і завдання для повторення до розділу І № 66. Вправи № 52 (12), № 26.