Мета: актуалізувати знання учнів про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників, пряме й переносне значення слів; розвивати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, що відповідають змісту висловлювання; збагачувати мовлення учнів; виховувати пильність у поводженні з вогнем.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
В путь щасливу і широку
Всіх виводить школа вас.
До уроку! До уроку!
В школі дзвоник кличе вас!
Поспішіть місця зайняти,
Час урок розпочинати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ
1. Пояснювальний диктант
СІРНИКИ – НЕ ІГРАШКА!
Одного разу захотілося хлопчику погратися сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти килим. З переляку хлопчик не знав, що робити. їдкий дим пішов з вікна. Це помітили сусіди. Вони поспішили на допомогу і викликали пожежників.
– Підкресліть іменники.
– Визначіть їх рід, число.
2. Гра “Допоможи Незнайкові”
– Виправте помилки і запишіть слова правильно.
Телифон, миханік, тилиграма, портред, окиан, в літку, допобачення, ширенга.
3. Вправа “Незакінчене речення”
День –
Горизонт, виднокіл, обрій – це іменники – … (синоніми).
Ніс човна. Кирпатий ніс. Ніс – це… іменник. (Багатозначний іменник)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати іменники-антоніми, іменники-синоніми, поговоримо про багатозначність деяких іменників, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників, вводити його в словосполучення, речення.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Фронтальне виконання практичних завдань
Завдання 1
– До іменників вогонь, крик, гілка доберіть подані у дужках синоніми і запишіть їх. (Багаття, галас, галузка, ватра, вигук, вітка)
– Пригадаймо, що таке синоніми? (Синоніми – це слова, однакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням.)
– Яку роль відіграють у мовленні іменники-синоніми? (Вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку)
Завдання 2
– Прочитайте прислів’я та приказки.
Вчення – світ, а невчення – тьма. Правда кривду переважить. Незнайко на печі лежить, а Знайко по дорозі біжить. Хто в темряву дивиться, той од світла кривиться. Праця людину годує, а лінь марнує.
– Випишіть парами іменники-антоніми.
– Визначте їх рід.
– Який ми можемо зробити висновок про роль антонімів у реченнях, прислів’ях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища.)
Завдання 3
– Спишіть текст.
– Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Сміються сонячні зайчики, а берези сумують.
2. Фізкультхвилинка
Стали, діти, біля парт.
Кожен з вас здоров’я варт.
Піднімайте руки вгору,
Сонце сили додасть хворим.
Присідайте до землі,
Будуть сили немалі.
А тепер взялись за руки,
Хай покинуть слабкість й муки.
Нам же далі працювати,
То й здоров’я треба мати.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
– Складіть і запишіть речення із поданими синонімами.
– Підкресліть головні та другорядні члени речення.
1-ша група: алмаз, діамант.
2-га група: ощадливість, бережливість.
3-тя група: шелест, шарудіння.
4-та група: зворушливий, розчулений.
2. Вибіркове списування
– Прочитайте речення.
– З поданих у дужках синонімів виберіть потрібне за змістом слово і запишіть із ним речення.
Переді мною розкинулось широке (лан, поле, нива). Я відчув (запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у (височині, висоті, небесах).
3. Робота з іменниками, що звучать однаково, але мають різне значення
Робота за малюнками
– Дві лисички – тварини; лисички – гриби;
– сонечко – на небі; сонечко – комаха;
– коса – в дівчини; коса – знаряддя праці; коса на річці.
Косу дівчина плете,
На косі трава росте.
Пляж найкращий на косі,
Поки ще трава в росі.
Із косою йде на косу,
Хлопець той, що траву косить.
А. Свашенко
– У якому новому значенні вживаються тепер слова:
В автомобілі двірник – людина, яка прибирає;
Сумка, портфель дипломат – працівник посольства;
Комп’ютерний диск – автомобільний;
Тварина миша – комп’ютерна?
4. Творча робота
– Поєднайте слова перо, ключ, бік, лінійка з іншими словами таким чином, щоб показати їх багатозначність.
– Як слова стають багатозначними?
(Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями.)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що повторили на уроці?
– Які цінні думки запам’ятали?
– Для чого потрібно вживати у мові іменники – синоніми, антоніми?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ