Тема. Множення багатоцифрових чисел на трицифрові виду 1578 • 403. Розв’язування задач (№№ 968-976).
Мета. Ознайомити учнів із множенням багатоцифрових чисел на трицифрові у випадку, коли другий множник в середині містить нуль; закріплювати уміння учнів розв’язувати задачі на рух і знаходження площі.
Обладнання. Таблиця “Множення багатоцифрових чисел на трицифрові виду 1467 • 503”; картки для опитування.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Учні обмінюються зошитами
2. Усні обчислення.
А) 27 ц: 3 кг (= 900) 60 хв : 5 (= 12 хв)
27 м : 90 см (= 30) 50 м • 40 м (= 2000 м2)
Б) Задача.
У двох подарунках на 150 цукерок менше, ніж у семи подарунках. Скільки цукерок в 1 подарунку? (30 цукерок.) Скільки цукерок у всіх цих подарунках? (270 цукерок.)
3. Завдання для опитування.
Картка № 1 (для учнів із високим і достатнім рівнем знань)
1) Із двох міст, відстань між якими 150 км, виїхали одночасно назустріч один одному 2 велосипедисти. Через скільки годин вони зустрінуться, коли вони їдуть так, що перший міг би проїхати весь шлях за 15
2) 463 • 521 – 194 • 234 (= 195827)
Картка № 2 (для учнів із середнім та початковим рівнем знань)
1) 3 двох сіл виїхали одночасно назустріч один одному 2 мотоциклісти. Швидкість першого мотоцикліста 30 км/год, а другого – 40 км/год. Знайди відстань між цими селами.
2) 125 • 546 – 709 • 83 (= 9403)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя на основі порівняння знаходження числових значень добутків.
Учитель особливу увагу звертає на те, що при множенні 1467 на 0 десятків ми одержуємо 0 десятків, тому в стовпчику під десятками цифру ніяку не пишемо. Кожну цифру числа 1467 множимо на 5 сотень, починаючи з 7 одиниць. Першу цифру сотень 5 підписуємо під сотнями.
2. Закріплення вивченого (за № 970).
А) Два вирази виконати із записом на дошці, третій – коментовано, четвертий – самостійно.
(Результати: 257301; 421616; 767685; 254940.)
Б) Для учнів із високим рівнем знань (додатково).
2456 • 405 (= 994680) і 2081 • 207 (= 430767)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 971.
Учні з високим рівнем знань працюють самостійно, решта – під керівництвом учителя.
Аналізуючи задачу, учні поступово складають вирази для її розв’язання: 695 • 3 (км) – пролетів літак за 3 год;
642 • 2 (км) – пролетів літак за 2 год;
695 • 3 + 642 • 2 (км) – пролетів за 5 год.
Отже, щоб знайти, скільки кілометрів залишилося пролетіти літакові, треба від усієї відстані відняти ту, що він пролетів.
(Розв’язання: 4500 – (695 • 3 + 642 • 2) = 1131 (км).)
(Відповідь: 1131 км залишилося пролетіти літакові.)
Б) Задача № 972.
Учні працюють самостійно; учитель надає допомогу тим, хто цього потребує.
(Розв’язання: 120 * 46 : 80 = 69 (м).)
В) Задача № 973.
Після повторення змісту задачі учні пояснюють, як треба міркувати, складаючи вираз.
36 : 3 (км/год) – швидкість туди;
36 : 3 – 3 (км/год) – швидкість назад;
36 : (36 : 3 – 3) (год) – час руху назад.
(Розв’язання: 36 : (36 : 3 – 3) = 4 (год).)
Відповідь: на зворотний шлях велосипедист витратив 4 години.)
2. Самостійна робота.
1) Виконання завдання № 974 (із взаємоперевіркою).
2) Задача.
Довжина прямокутника 8 м, ширина 4 м. Знайти ширину другого прямокутника з такою ж площею, довжина якої 16 метрів.
(Відповідь: 2 метри.)
IV. Підсумок урок.
Перевірити, чи правильно виконано письмове множення на трицифрове число. Виправити помилки.
V. Домашнє завдання.
№№ 975, 976 (с. 154).