Мета: узагальнити уявлення учнів про переставний закон множення; ознайомити з прийомом представлення множників при письмовому множенні; вчити розв’язувати задачі на спільну роботу; підготувати учнів до вивчення теми “Площа”; розвивати мислення; виховувати посидючість.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення
Гра “Влучний стрілець”
– Хто швидше з’єднає вирази з однаковими значеннями?
3. Математичний диктант
– Запишіть тільки відповіді.
– Швидкість людини 5 км/год, а потяга – 120 км/год. У скільки разів швидкість потяга більше швидкості людини?
– Периметр ділянки, що має форму квадрата, 360 м. Чому дорівнює сторона квадрата?
– 1/5 числа становить 900. Чому дорівнює число?
– Добуток чисел 148 і 0 збільшити на 347.
– За 2 години черепаха подолала відстань 140 см. З якою швидкістю пересувалася черепаха?
– Швидкість реактивного літака 2000 км/ч. Скільки кілометрів пролетить реактивний літак за 2 години?
Відповіді: у 24 рази; 90 м; 4500; 347; 70 см/год; 4000 км.
Завдання
III. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Пояснення вчителя
– Потрібно помножити число 8 на 3247. Виконуємо обчислення двома способами.
– Яку властивість множення застосуємо, щоб перейти до множення чисел в іншому порядку?
– Який спосіб обчислення найбільш зручний?
– Таким чином, при множенні одноцифрового числа на багатоцифрове для зручності обчислень множники переставляють і множать багатоцифрове число на одноцифрове.
2. Фізкультхвилинка
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири –
Набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
Руки вгору підніміть.
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5,
Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці,
Хором скажемо усі.
3. Первинне закріплення
Завдання 568 (колективно)
Завдання 569 (з коментуванням)
Завдання 569 (2) (“ланцюжком” з коментуванням)
Завдання 570 (самостійно, з подальшою взаємоперевіркою в парах)
IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ. РОБОТА НАД ЗАДАЧАМИ
Завдання 573
Учні ознайомлюються із задачею за підручником. Записують умову задачі скорочено. Порівнюють текст з коротким записом задачі. Самостійно розв’язують задачу за планом. Один учень розв’язує задачу біля дошки. Самоперевірка задачі з дошки.
1) 24 : 6 = 4 (т) – викачує перший насос за 1 год;
2) 24 : 3 = 8 (т) – викачує другий насос за 1 год;
3) 4 + 8 = 12 (т) – викачують обидва насоси за 1 год;
4) 24 : 12 = 2 (год) – буде викачано 24 т води.
Відповідь: за 2 години викачають цю воду обидва насоси, якщо працюватимуть одночасно.
Завдання 571 (самостійно, з перевіркою в парах)
А (км) – відстань, яку проїхав автобус;
B (год) – час руху автобуса;
А : b (км/год) – швидкість руху автобуса;
(а : b) • 3 (км) – відстань, яку проїде автобус за 3 години.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 574; 575 (с. 93-94).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого вчилися на уроці?
– Яке завдання здалося вам найцікавішим? найскладнішим?