Урок 85
Тема. Наголос. Наголошений склад. Складотворна роль голосних звуків
Мета: поглибити знання учнів про наголос і склад; виділити складотворну роль голосних; удосконалювати вміння учнів розпізнавати наголошені й ненаголошені склади; виховувати патріотичні почуття.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 92)
– Як говорить поетеса про зимовий день, про сніг? (Днина чудовая. Сніг, наче срібло, блищить.)
– Назвіть букви, які підкреслили
– Які звуки вони позначають?
2. Хвилинка чистопису
Гол соло голос
– Поставте наголос в цих словах. Поділіть їх на склади. Назвіть наголошені.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми будемо поглиблювати свої знання про наголос, поділ на склади і перенос із рядка в рядок. Також дізнаємося, який склад називається наголошеним і чому. Переконаємося в тому, що у слові стільки складів, скільки в ньому є голосних.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Бесіда (вправи 99, 100)
– Прочитайте назву свята. (23 лютого – День захисника Вітчизни)
–
– Це свято відзначається уже понад 90 років. Але називалося воно по-різному. Раніше його називали.
– Хто знає? (День Радянської армії)
– День Радянської армії та Військово-Морського флоту. Цей день відзначали урочисто не тільки воїни, а й усі люди. Ті, хто служив в армії, пишалися цим. Нині це свято називають Днем захисника Вітчизни і вшановують усіх, хто боронить мир і спокій нашої держави.
– Тож кого називають захисником Вітчизни?
– Прочитайте про це вірш у вправі 100.
– Складіть схему першого речення.
– Спишіть виділені слова, поділяючи їх на склади.
– Скільки складів і скільки голосних звуків у кожному слові?
– Прочитайте склади, позначені однією буквою.
– Які звуки ними позначені?
– Прочитайте і запам’ятайте правило на с. 44. Наведіть приклади.
2. Робота з підручником (вправи 101, 102)
– Прочитайте виразно вірш.
– Про кого ви прочитали? Які слова вам незрозумілі?
– До яких назв військовослужбовців ви зможете дібрати спільнокореневі слова? Запишіть за зразком. (Зв’язківці – зв’язок, мінери – міна, прикордонники – кордон, десантники – десант, танкісти – танк, моряки – море, артилеристи – артилерія)
– Спишіть рядки вірша, які виражають головну думку.
– Знайдіть у записаному тексті двоскладове слово. трискладові чотирискладове поділіть їх на склади, відокремивши кожний дужками знизу.
– Який склад у кожному слові наголошений?
– Прочитайте і запам’ятайте правило, що на с. 45.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота (вправа 103)
– Які склади наголошені?
– Як ви поділите ці слова для переносу?
2. Гра “На якому складі наголос?”
– Я називатиму слова, а ви показуватимете на пальцях, який склад наголошений. Будьте уважні! Важливо не тільки швидко, а й правильно виконати завдання.
(Лійка (1), доріжка (2), ветеран (3), сокіл (1), берег (1), лимон (2), пенсіонер (4), термометр (2), дружба (1), синьо (1), переконатися (4), самостійно (3).)
VI. Підсумок уроку
– Як визначити кількість складів у слові?
– Який склад називається наголошеним?
– Поділіть на склади назву свята, яке відзначається в Україні 23 лютого. (День за-хи-сни-ка Ві-тчи-зни)
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правила С. 44, 45, вправа 104.