ОСНОВА РЕЧЕННЯ. ДІАЛОГ

Мета: закріплювати знання учнів про підмет, присудок як граматичну основу речення; розвивати вміння визначати в реченні його основу та встановлювати зв’язок слів між словами в реченні; здійснити перевірку діалогічного мовлення; виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вправа “Знаки загубилися”

– Прочитайте текст, розставляючи потрібні розділові знаки в кінці речень.

– Поясніть свій вибір.

Молода берізка вибігла на узлісся

і зупинилася чого це вона так відірвалася від своїх подруг мабуть, зрозуміла, що тут більше простору і сонячного проміння ось чому вона і вища і кучерявіша від інших беріз рости, берізко, звеселяй землю своєю красою

– Випишіть спонукальне речення.

– Підкресліть у ньому звертання. Поясніть розділові знаки.

– Які види речень за метою висловлювання вам ще відомі?

– Наведіть власні приклади.

2. Каліграфічна хвилинка

По осе ред посередині

– Запишіть каліграфічно.

У місті побудували парк, посередині якого бив фонтан.

3. Загадки-жарти

– Що стоїть посеред землі?

(Літера “м”)

– Що стоїть посеред Києва? (Літера “є”)

– Що стоїть посеред Дністра? (Літера “с”)

– Що стоїть між літерами А і Б? (Літера “і”)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над темою “Речення”; пригадаємо, як називаються головні слова в реченні; будемо встановлювати зв’язок слів у реченні за допомогою питань, а також перевіримо ваші вміння складати діалоги.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Відновлення змісту деформованих речень

– Складіть і запишіть речення.

– Визначте їх граматичну основу.

– Поясніть, як ви її визначили.

Туман, золотій, срібний, землі, по, гуляє.

В’ється, між, швидка, берегів, зелених, річка.

2. Бесіда

– Що таке граматична основа речення?

– На що вказує підмет? На які питання він відповідає?

– Що виражає присудок? На які питання він відповідає?

3. Творча робота

– Прочитайте віршовані рядки.

– На місці крапок уставте порівняння, подані в дужках.

– Запишіть речення і визначте його граматичну основу.

З листя падають росинки, ніби сонячні…

Роси падають на квіти і блищать, як…

На траві блищать росинки, мов сріблясті…

(Самоцвіти, сльозинки, намистинки)

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Списування з граматичним завданням

– Спишіть речення. Підкресліть підмети.

– Випишіть члени речення, що залежать від підмета.

– Установіть зв’язки між підметами і цими словами.

Прозора крига вкрила річку.

Шумлять сині води Дніпра.

Ласкаве проміння сонця торкнулося землі.

Зразок

Цвітуть у полі волошки сині.

Волошки (що роблять?) цвітуть; волошки (які?) сині.

2. Робота з пам’яткою “Як вести діалог”

Пам’ятка

1. Дотримуйте теми й мети спілкування.

2. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.

3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.

4. Слухайте зацікавлено й доброзичливо.

5. Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.

6. Додержуйте етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

3. Робота в групах

1-ша група. Складіть діалог за початком, використовуючи додаткову інформацію.

– Мар’янко, подивись на оце диво!

– Яке диво?

– Дивись, які маленькі вогники виблискують на небі!

– Ні, Михайлику, це не вогники, а зорі. А зорі – це космічні тіла. А якщо ти уважно подивишся на небо, то побачиш скупчення зірок. Це…

ЦІКАВІ ФАКТИ

Існують місця скупчення зірок. Люди “розділили” небо на 88 ділянок, назвали їх сузір’ями і дали їм імена героїв давніх міфів, легенд, казкових істот, наприклад, Козерог, Стрілець, Риби, Волопас, Телець, Мала Ведмедиця, Велика Ведмедиця. Два останніх сузір’я мають форму ківшика з ручкою.

2-га група. Складіть діалог за описаною ситуацією.

Ситуація: новенька учениця (учень) у класі, розмова на перерві.

Мета спілкування: познайомитися з однокласницею (однокласником).

Уживайте слова: з якої школи, міста, що сподобалось, найцікавіші предмети, захоплення.

3-тя група. Розіграйте діалог із прочитаного тексту.

КОШЕНЯ І МИШКА

Подружилися кошеня і мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: “Що за гарний запах ти із собою принесло?”. Котик відповідає: “Так пахне мій друг мишеня!”. “Дуже пахне добре,- відказує кішка.- Коли йтимеш до власного смачного приятеля, поклич мене!”.

Цієї миті миша питає у своєї дитини: “Що за гидкий запах ти принесло?”. Мишенятко пояснило: “Я гралося із кошеням!”. “Та це ж загибель наша!” – злякалася й розгнівалася миша.

4. Презентація складених діалогів

5. Аналіз допущених помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Використовується інтерактивний метод “Мікрофон”.

– Сьогодні на уроці я навчився (навчилася…)

– Найбільше мені запам’яталося…

– Я зробив (зробила) для себе такі висновки…

– Найбільше мені сподобався діалог…, тому, що…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2,50 out of 5)


ОСНОВА РЕЧЕННЯ. ДІАЛОГ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ОСНОВА РЕЧЕННЯ. ДІАЛОГ