Мета: закріплювати знання учнів про підмет, присудок як граматичну основу речення; розвивати вміння визначати в реченні його основу та встановлювати зв’язок слів між словами в реченні; здійснити перевірку діалогічного мовлення; виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа “Знаки загубилися”
– Прочитайте текст, розставляючи потрібні розділові знаки в кінці речень.
– Поясніть свій вибір.
Молода берізка вибігла на узлісся
– Випишіть спонукальне речення.
– Підкресліть у ньому звертання. Поясніть розділові знаки.
– Які види речень за метою висловлювання вам ще відомі?
– Наведіть власні приклади.
2. Каліграфічна хвилинка
По осе ред посередині
– Запишіть каліграфічно.
У місті побудували парк, посередині якого бив фонтан.
3. Загадки-жарти
– Що стоїть посеред землі?
– Що стоїть посеред Києва? (Літера “є”)
– Що стоїть посеред Дністра? (Літера “с”)
– Що стоїть між літерами А і Б? (Літера “і”)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над темою “Речення”; пригадаємо, як називаються головні слова в реченні; будемо встановлювати зв’язок слів у реченні за допомогою питань, а також перевіримо ваші вміння складати діалоги.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відновлення змісту деформованих речень
– Складіть і запишіть речення.
– Визначте їх граматичну основу.
– Поясніть, як ви її визначили.
Туман, золотій, срібний, землі, по, гуляє.
В’ється, між, швидка, берегів, зелених, річка.
2. Бесіда
– Що таке граматична основа речення?
– На що вказує підмет? На які питання він відповідає?
– Що виражає присудок? На які питання він відповідає?
3. Творча робота
– Прочитайте віршовані рядки.
– На місці крапок уставте порівняння, подані в дужках.
– Запишіть речення і визначте його граматичну основу.
З листя падають росинки, ніби сонячні…
Роси падають на квіти і блищать, як…
На траві блищать росинки, мов сріблясті…
(Самоцвіти, сльозинки, намистинки)
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Списування з граматичним завданням
– Спишіть речення. Підкресліть підмети.
– Випишіть члени речення, що залежать від підмета.
– Установіть зв’язки між підметами і цими словами.
Прозора крига вкрила річку.
Шумлять сині води Дніпра.
Ласкаве проміння сонця торкнулося землі.
Зразок
Цвітуть у полі волошки сині.
Волошки (що роблять?) цвітуть; волошки (які?) сині.
2. Робота з пам’яткою “Як вести діалог”
Пам’ятка
1. Дотримуйте теми й мети спілкування.
2. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.
3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
4. Слухайте зацікавлено й доброзичливо.
5. Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
6. Додержуйте етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.
3. Робота в групах
1-ша група. Складіть діалог за початком, використовуючи додаткову інформацію.
– Мар’янко, подивись на оце диво!
– Яке диво?
– Дивись, які маленькі вогники виблискують на небі!
– Ні, Михайлику, це не вогники, а зорі. А зорі – це космічні тіла. А якщо ти уважно подивишся на небо, то побачиш скупчення зірок. Це…
ЦІКАВІ ФАКТИ
Існують місця скупчення зірок. Люди “розділили” небо на 88 ділянок, назвали їх сузір’ями і дали їм імена героїв давніх міфів, легенд, казкових істот, наприклад, Козерог, Стрілець, Риби, Волопас, Телець, Мала Ведмедиця, Велика Ведмедиця. Два останніх сузір’я мають форму ківшика з ручкою.
2-га група. Складіть діалог за описаною ситуацією.
Ситуація: новенька учениця (учень) у класі, розмова на перерві.
Мета спілкування: познайомитися з однокласницею (однокласником).
Уживайте слова: з якої школи, міста, що сподобалось, найцікавіші предмети, захоплення.
3-тя група. Розіграйте діалог із прочитаного тексту.
КОШЕНЯ І МИШКА
Подружилися кошеня і мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: “Що за гарний запах ти із собою принесло?”. Котик відповідає: “Так пахне мій друг мишеня!”. “Дуже пахне добре,- відказує кішка.- Коли йтимеш до власного смачного приятеля, поклич мене!”.
Цієї миті миша питає у своєї дитини: “Що за гидкий запах ти принесло?”. Мишенятко пояснило: “Я гралося із кошеням!”. “Та це ж загибель наша!” – злякалася й розгнівалася миша.
4. Презентація складених діалогів
5. Аналіз допущених помилок
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Використовується інтерактивний метод “Мікрофон”.
– Сьогодні на уроці я навчився (навчилася…)
– Найбільше мені запам’яталося…
– Я зробив (зробила) для себе такі висновки…
– Найбільше мені сподобався діалог…, тому, що…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ