Розділ 1 ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ ЗА ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ
§8.ОСНОВНІ СТОЯНКИ ТА ПАМ’ЯТКИ ПЕРВІСНИХ ЛЮДЕЙ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 2
1. Про що свідчать археологічні знахідки зі стоянки в Мізині на Чернігівщині?
На території України досліджено кількасот стоянок, віднесених до часів пізнього палеоліту. Найвідоміші з них розташовані в селах Мізині на Чернігівщині, Межиріччі на Черкащині, Добраничівці на Київщині. Знаною є і Кирилівська стоянка в Києві.
На правому березі Десни в с. Мізині на Чернігівщині було знайдено поселення давніх
– Складіть план та перекажіть текст один одному.
Працюймо самостійно.
Завдання 1. Роздивіться ілюстрацію. Використовуючи текст підручника, поміркуйте, що ще можна було б намалювати на картині-реконструкції. Свої пропозиції сформулюйте за поданим початком: “На картині можна було б намалювати…”
Мізинська стоянка. Картина І. Їжакевича.
2. Що відомо про Кирилівську стоянку в Києві?
Відкриття Кирилівської стоянки в 1893 р. стало справжньою сенсацією. Назва стоянки пов’язана з тогочасною назвою вулиці, де відбувалися розкопки. Найдавніший шар залягав на глибині понад 30 м – вік знайдених там пам’яток сягає 20 тис. років. Археологи виявили велику кількість кісток мамонта та волохатого носорога. За підрахунками дослідників, самих лише мамонтів було 67. Знайдено також кострища із залишками кісток мамонта. А ще дослідники відкопали близько 200 знарядь праці. Основним заняттям мешканців стоянки було полювання. Жили вони в наземних житлах, споруджених із жердин, вкритих шкірами. Зовні споруди укріплювали черепами та бивнями мамонтів.
1. Роздивіться картину. Кого та що зображено? 2. Що роблять зображені на картині люди? 3. Який епізод життя мешканців пізнього палеоліту зображено? 4. Які історичні знання втілив у картині художник?
Кирилівська стоянка. Картина І. Їжакевича.
Працюймо самостійно.
Завдання 2. Скориставшись інформацією про Кирилівську стоянку, складіть розповідь про це поселення на основі картини І. Їжакевича.
На передньому плані картини… Трохи позаду… Ліворуч зображено… Житла на цій стоянці… З усього видно, що основним заняттям мешканців цієї стоянки було…
3. Що довідуємося з пам’яток трипільців про їхні заняття та спосіб життя?
– Роздивіться ілюстрації. Із зображених пам’яток відберіть ті, що належать трипільській археологічній культурі.
Працюймо самостійно.
Завдання 3. Дайте відповіді на запитання.
1. Про які заняття свідчать відібрані вами трипільські пам’ятки?
2. Яке, на вашу думку, призначення цих речей?
3. Що повідомляють пам’ятки про спосіб життя та вірування трипільців?
– Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за кожне із завдань (завдання 1-3) – від 1 до 3 балів; так само від 1 до З балів оцініть свою участь в обговоренні в парах (максимальна оцінка за урок – 12 балів).
– Чому відкриття згаданих на уроці стоянок, а також трипільської культури сприйняли як сенсацію? Як ці відкриття змінили уявлення про життя за давнини?