ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА МЕТА: ОЗНАЙОМИТИ З ПИСЬМОВИМ ДІЛЕННЯМ НА РОЗРЯДНЕ ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО; ФОРМУВАТИ ВМІННЯ РОЗВ’ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ ДВОХ ЧАСТОК, УСТАНОВЛЮЮЧИ ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ
I. Перевірка домашнього завдання
Виконання вправ 118 і 119 учні коментують з місця. Записати розв’язання задач виразами.
Задача 118. 480 : 6 – 450 : 9 = 30 (кг)
Задача 119. 20 • 8 : 4 = 40 (л) та інший спосіб: 20 • (8 : 4) = 40 (л)
II. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
1. Завдання для індивідуального опитування.
Картка
1)
2) Задача. Відомо, що із 60 кг макулатури можна виробити стільки паперу, скільки його виробляють з одного великого дерева. Скільки дерев зберегли два класи, які зібрали 300 кг і 600 кг макулатури?
2. Фронтальне опитування.
1) Поділити на 10 кожне число: 260; 300; 90; 280. Скільки разів 6 дес. міститься у 54 дес.? 4 дес. міститься у 29 дес.? Як поділити число на добуток двох чисел? Яка може бути остача при діленні на 8? на 20?
2) Задача. У магазин привезли 1 ц 20 кг огірків у 10 однакових ящиках. Яка маса огірків в одному ящику?
III. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель повідомляє, що на уроці
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Фронтальне виконання вправ 120-122.
2. Прочитати самостійно пояснення ділення на розрядне двоцифрове число за вправою 123. Звернути увагу, як знаходили й перевіряли цифри частки.
3. Пояснення ділення біля дошки на прикладах двох виразів вправи 124. Решту виразів – самостійно.
V. Повторення та закріплення вивченого матеріалу
1. Розв’язування задачі 125. Колективно проаналізувати задачу від числових даних і скласти план. Розв’язання записати самостійно:
1) 900 : 60 = 15 (в.)
2) 850 : 50 =17 (в.)
3) 17 більше за 15; 17 – 15 = 2 (в.)
2. Розв’язування рівнянь (вправа 126). Перші два рівняння розв’язати з коментуванням, а останнє – самостійно.
3. Фронтальне розв’язування задачі 127. Якби в кожному місяці були дні народження не більше ніж у 3 учнів, то це було б усього 3 • 12 = 36 (уч.). Тому буде місяць, у якому відзначатимуть день народження не менше ніж 4 учні.
4. Додаткові диференційовані завдання.
1) 3адача. Є лінійка, на шкалі якої позначено лише 0 см, 5 см, 17 см. Як, користуючись цією лінійкою, побудувати відрізок довжиною: а) 3 см; б) 2 см; в) 1 см?
2) Розв’язати рівняння: х : 8 – 260 = 140 (для сильніших учнів), а решта розв’язують рівняння х • 60 = 480.
3) Скласти задачу за виразом: 270 – 70 – 3.
VI. Підсумок уроку
Виконували письмово ділення на розрядне двоцифрове число. Можна дати завдання поділити 840 : 30.