Урок 50. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ЗВ’ЯЗКОМ ПРИКМЕТНИКІВ З ІМЕННИКАМИ В РЕЧЕННЯХ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ
ЗА РОДАМИ І ЧИСЛАМИ
Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число прикметників; узагальнити знання про рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 171, с. 89)
– Прочитайте записаний текст.
–
– До яких іменників вони належать?
2. Робота в групах. Гра “Хто швидше?”
– Доберіть якомога більше прикметників, що відповідають поданим моделям.
– Запишіть їх у зошити.
3. Перевірка виконаних робіт
4. Гра “Допоможи Незнайкові”
– Прочитайте вірш. Виправте помилки.
Хто в хустині червоненька (-ій) став у лісі між дубів?
Може, дівчинка маленькі ( а) назбирать прийшла грибів?
Ні, не дівчина там стала, горобина виростала, ту хустину гаптувала щедро ( а) осінь золотий ( а).
М. Познанська
–
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над прикметником, будемо визначати рід, число прикметників, навчимося розбирати прикметник за зразком.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над загадками. Вправа 171 (с. 89)
– Відгадування загадок.
– Списування тексту, визначення роду і числа прикметників.
2. Каліграфічна хвилинка
Гарний на вроду – красивий.
– Запишіть каліграфічно.
– Знайдіть прикметники, визначте їх рід і число.
3. Вибіркове списування. Вправа 172 (с. 89-90)
Учні читають текст і визначають його тему.
– Випишіть сполучення іменника з прикметником, додаючи пропущені закінчення.
– Обгрунтуйте вибір закінчень.
– Доберіть і запишіть синоніми до слів суворий, сильний (виходячи із значення іменника, з яким зв’язаний прикметник).
Суворий – важкий. Сильний – міцний.
– Поясніть уживання знака м’якшення у деяких словах з тексту.
– Кілька прикметників розберіть за зразком із вправи 173.
Наприклад:
Густе (густий) – який?; – ий; чол. рід; одн.
4. Фізкультхвилинка
5. Розвиток зв’язного мовлення
– Розгляньте фотоілюстрацію птаха на с. 89 підручника.
– Що це за птах?
– Чому він має таку назву?
– На кого полює?
Цікаво знати!
Біла сова – мешканець Крайньої Півночі, під час міграцій спостерігалася на території України.
Сова біла мігрує на південь лише тоді, коли запаси їжі виснажені. Коли поживи вдосталь, ці хижаки залишаються на півночі протягом усієї зими. Біла сова, живучи в тундрі, протягом декількох місяців полює при денному світлі, оскільки в літній час сонце не заходить за горизонт. Сова полярна – активний хижак. Основу харчування становлять мишоподібні гризуни. За рік одна сова з’їдає понад 1600 лемінгів. Ловить зайців, пищух, дрібних хижаків (горностай), птахів (білих куріпок, гусей, качок), не нехтує рибою.
Біла північна сова – офіційний символ провінції Квебек (Канада), зображена на гербі Кайєркан (район Норильська). У серії про Гаррі Поттера біла сова за кличкою Букля (Хедвіг) належала Гаррі Поттеру і вміла доставляти листи і посилки.
6. Робота над текстом. Вправа 173 (с. 90)
– Мовчазне читання тексту вправи. Розглядання ілюстрації.
Словникова скарбничка
– Як ви розумієте значення слова жорсткий?
– Визначення головної думки тексту.
– Добирання заголовка до тексту.
– Назвіть прикметники, які зустрілися вам у тексті.
– Один із них розберіть за зразком.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що повторили на уроці?
– Як визначити рід і число прикметника?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 173 (2), с. 90.