Урок 120
Тема. Повторення вивченого про звуки і букви. Складання розповіді за поданими словами. Підсумок за рік
Мета: удосконалювати вміння розрізняти голосні й приголосні звуки, дзвінкі й глухі, тверді та м’які приголосні; закріпити вміння правопису слів з ненаголошеними [е], [и], які перевіряють за правилом чи орфографічним словником; продовжити вчити правильно вживати апостроф; розвивати вміння складати розповіді з поданими словами; виховувати старанність і наполегливість, уміння самокритично оцінювати свої досягнення.
ХІД
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми пригадаємо, що знаємо про звуки української мови. Поглибимо свої знання про поділ звуків на голосні та приголосні, а приголосні – на дзвінкі та глухі. Також пригадаємо, як позначається на письмі м’якість приголосних звуків, коли вживається апостроф. Розвиваючи творчі здібності, ми складемо розповідь за поданими словами. І найголовніше – сьогоднішній урок є останнім цього навчального року. Будьте дуже старанними!
III. Повторення й закріплення вивченого матеріалу
1. Перевірка домашнього завдання
– Прочитайте слова, якими поет передає мову природи.
– Прочитайте речення, пояснюючи вставлені букви.
2. Самостійна робота (вправа 291)
– Прочитайте й поширте речення за питаннями.
– Спишіть і підкресліть головні слова в кожному реченні.
3. Колективна робота (вправа 294)
– Прочитайте текст і скажіть, чим він для вас цікавий.
– Спишіть останній абзац, вставляючи пропущені букви. Зверніть увагу на слова з апострофом. Поясніть його вживання.
– Складіть звукову модель слова комп’ютер.
– Розкажіть, які дії (операції) ви можете виконувати на комп’ютері.
4. Коментоване письмо (вправа 293)
– Прочитайте й спишіть, замінюючи виділені слова протилежними за значенням з довідки.
– Зробіть висновок, як змінився текст.
5. Фізкультхвилинка
6. Робота зі скоромовкою (вправа 295)
– Прочитайте скоромовку і вивчіть її напам’ять.
– Запишіть скоромовку по пам’яті. Зверніть увагу на виділене слово.
– Знайдіть у скоромовці спільнокореневі слова.
7. Складання розповіді з поданими словами (вправа 292)
– Поєднайте слова правого стовпчика зі словами лівого і запишіть.
– Усно складіть розповідь з поданими словами. Доберіть до неї заголовок.
8. Самостійна робота із взаємоперевіркою (вправа 297)
– Прочитайте і спишіть, вставляючи у словах пропущені букви та апостроф.
– Які правила вам довелося пригадати?
– Складіть звукову модель слів дзьоб, кування. Порівняйте кількість звуків і букв у кожному слові.
9. Робота з віршами (вправи 298, 299)
– Прочитайте вірші, виділяючи голосом важливі для вираження думки слова.
– Усно доберіть до слова Батьківщина близькі за значенням слова.
– Прочитайте другий вірш.
– Складіть звукові моделі виділених слів. Назвіть букви, які в цих словах позначають по два звуки.
– Спишіть останнє речення. Зверніть увагу на слово ввічливості. Підкресліть звертання.
IV. Підсумок уроку
– Чого нового ви навчилися на уроках рідної мови протягом цього року?
– Що ви дізналися про українську мову?
– Бажаю вам улітку збагатити свій словниковий запас і ще більше полюбити українську мову!