Тема. Правопис закінчень іменників чоловічого ролу в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 137-140).
Мета. Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників у давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до природи.
Обладнання: орфографічні словники, схема-опора, мовний матеріал.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Аналіз
– Прочитайте слова, записані в обліковій послідовності.
– Що означають ці іменники? (Назви професій.)
– Прочитайте складені речення. Яке із трьох речень ви вважаєте найкращим? Чому?
2. Вправа “Очікування”.
– Мої очікування від уроку…
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Наші батьки
Мій тато – сталевар. Він варить сталь. Тато Світланки – тесляр. Він робить меблі. У Юлі тато – лікар. А Миколчин тато – токар.
– Випишіть іменники чоловічого ролу на – р. Поставте їх в орудному відмінку.
– Перевірте себе за орфографічним
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– На сьогоднішньому уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватись. Знання цієї закономірності, додержання її робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінком однини іменників чоловічого роду.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 137).
– Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.
– Доберіть влучний заголовок до тексту.
– Поставте запитання до тексту і дайте на них відповіді.
– Які ще закінчення можуть мати ці іменники в давальному відмінку? (Батькові – батьку, дідусеві – дідусю, родичеві – родичу, другові – другу, сусідові – сусіду.)
– В якому ще відмінку іменники можуть мати дві форми? (У місцевому.)
2. Опрацювання правила на с. 71.
3. Вправа-дослідження (вправа 138).
А) Читання вірша і словесне малювання.
Б) Пояснення закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини.
В) Добір синонімів до слова небокрай. (Обрій, небосхил.)
4. Каліграфічна хвилинка.
О о Оо об рі ій обрій
Сонце на обрії, ранок встає,
Браття, вставайте,
Сонце стрічайте:
Ранок встає.
Олександр Олесь
– Поділіть на склади для переносу слово обрій.
– Знайдіть у вірші іменник чоловічого роду в місцевому відмінку однини.
5. Аналіз правила на с. 72.
6. Проблемна ситуація.
– Чи обов’язково вивчати правило напам’ять?
– Чи не можна встановити закінчення давального і місцевого відмінків на основі знань з рідної мови?
– Що для цього треба зробити? (Треба дібрати іменники чоловічого роду з основою на твердий, м’який приголосний та на [й], поставивши їх у давальному і місцевому відмінках, виділити закінчення.)
Фізкультхвилинка.
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Самостійна робота.
– Поставте іменники стіл, сторож, вчитель, Петро, Сергій Миколайович, лебідь, агроном, вокзал, директор, їжак, дядько Микола, комбайнер, край, луг у давальному та місцевому відмінках.
Виділіть закінчення.
– Перевірте себе, скориставшись алгоритмом.
2. Практична робота “Порівняй” (вправа 139).
А) Порівняння сполучень іменників у двох колонках.
Б) Визначення спільного та відмінного у двох записах.
В) Засвоєння правила на с. 72 про вживання паралельних форм іменників у мовленні.
VII. Підсумок уроку.
1. Гра “Будь уважним”.
– Визначте, які із сполучень іменників у формі давального відмінка відповідають вивченому правилу, а які – ні.
Директору Івану Миколайовичу, сусідові Івану, брату Степану, дідусеві Михайлу.
2. Підсумки уроку. Рефлексія.
– Складіть діалог-обмін враженнями від уроку.
– Чи справдились ваші очікування?
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 71, 72, 73 – правила, с. 73 – вправа 140.