Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 114
Тема. Річна контрольна робота за текстом адміністрації
Мета:
– навчальна: перевірити рівень засвоєння знань учнями навчального матеріалу за 5 клас; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці;
– розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, вміння аналізувати мовні явища, спостережливість, пам’ять, культуру усного мовлення;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи рідного
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення й стилістика, текст (риторичний аспект).
Міжпредметні зв’язки: література, природознавство.
Тип уроку: урок перевірки знань та навичок учнів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
– Проведення інструктажу щодо правил написання контрольного диктанту.
– Ознайомлення з критеріями оцінювання контрольного диктанту.
III. ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
Написання диктанту
1. Перше читання тексту контрольного диктанту вчителем (увага на наявність пунктограм, незрозумілих
2. Повторне читання тексту диктанту вчителем окремими частинами і його написання учнями.
Варіант 1
ЗЕМЛЯ РАДІЄ
Земля парувала, вона раділа весні, ранкові, роботі, адже набридло їй, такій роботящій, стільки спати, без діла лежати. Хлопці прислухалися до її зітхання і теж почули ті слова, які земля казала щороку. Вони, щасливі, дивилися на поле, і раптом до них долинула весела дзвінка пісня.
То маленький жайворонок літав у небі, падав стрімголов на землю, ніби цілував її, і знову підносився у височінь. О! Тепер хлопці вже могли розібрати, що він співав. А він співав:
– Доброго ранку! Добридень! Здрастуй, рідна земле! Я прилетів до тебе з весною! (О. Іваненко, 88 слів)
Варіант 2
КОЛИ ПОЧИНАВСЯ РІК
Колись, до XVI століття, рік в Україні починався березнем. Але так називали не березень, а квітень. У березні (тобто квітні) наставала справжня весна. Серед дерев першою оживала і давала людям свій ранній дар – солодкий сік – береза. З’явилося відповідно і слово березень, тобто час, коли берези добувають весняний напій. Згодом назва березень пересунулась на місяць раніше, у якому, буває, ще хурделить метелиця і берези сплять у зимовому сні.
Поряд із назвою березень для того самого місяця існувала й назва квітень, бо в цей час не тільки наливалися соком берези, а й з’являлися перші квітки (А. Матвієнко, 97 слів).
Словникова робота
Хурделити – піднімати в повітря сніг; мести.
3. Заключне читання тексту диктанту вчителем і самоперевірка учнями написаного.
IV. ВІДПОВІДІ ВЧИТЕЛЯ НА ЗАПИТАННЯ УЧНІВ, ЩО ВИНИКЛИ ПІД ЧАС НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНОГО ДИКТАНТУ
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Знайдіть інформацію про походження назв місяців в Україні.
> Складіть текст на 5 речень художнього стилю про прихід весни. Визначте тему та головну думку тексту, доберіть заголовок.
> Повторіть вивчені упродовж року орфограми.