ВСТУП
§1 Що вивчає “Географія материків і океанів”. Джерела географічних знань. Методи географічних досліджень
Пригадайте
У Що вивчає “Загальна географія”?
Які методи географічних досліджень і джерела географічної інформації вам відомі?
Географія про різноманітний світ суходолу та океану. У 6-му класі ви ознайомилися із загальною географією, з якої дізналися про цікавий і різноманітний світ географічної оболонки та її складові – літосферу, атмосферу, гідросферу та біосферу. У 7-му класі на вас чекає не менш
Мал. 1. Площа океанів і материків
Площа материків і океанів сягає десятків мільйонів квадратних кілометрів (мал. 2, 3), а час існування вимірюється сотнями мільйонів років.
Материк, або континент, – це велика ділянка суходолу, утворена земною корою переважно материкового типу. Більша частина материка лежить вище рівня Світового океану. Розрізняють шість материків, або континентів: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія і Антарктида. Пізнаючи Землю, мореплавці й мандрівники називали відкриті нові землі частинами світу. І дотепер збереглися історичні назви шести частин світу: Європа, Азія, Америка, Африка, Австралія, Антарктида.
Океан – це велика частина водного простору Світового океану, дно якого утворене переважно океанічною земною корою. Вам відомі з 6-го класу чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий (мал. 3). Багато вчених виокремлюють і п’ятий океан. (Згадайте, де він розташований.)
Практичне завдання
Відшукайте на карті всі материки та океани світу і порівняйте їхні розміри, користуючись малюнками 2, 3. Який з материків найбільший і найменший? Який з океанів найбільший і найменший?
Мал. 2. Площі материків із прилеглими островами
Мал. 3. Площі океанів
Джерела географічної інформації та методи її збирання. Для зізнання природи материків і океанів географи застосовують усі відомі вам із 6-го класу загальногеографічні й галузеві методи дослідження.
Одними з основних методів дослідження у географії є спостереження та вимірювання, завдяки яким збирають первинну географічну інформацію про особливості материків і океанів. Прямі спостереження та певні вимірювання здійснюють під час експедицій і перебування безпосередньо на досліджуваному об’єкті, наприклад на науковій станції в Антарктиді. Часто їх проводять із науково-дослідницьких кораблів або навіть із рейсових суден, з орбіт космічних станцій та геофізичних ракет, зі штучних супутників Землі та з літаків-лабораторій (мал. 4).
Наука стверджує
Космічні спостереження збагатили географічну науку новими знаннями. Так, під час спостережень океану поблизу Антарктиди за допомогою супутника вперше помітили океанські вихори діаметром від 30 до 200 км і визначили, що вони за своєю природою схожі на циклони й антициклони атмосфери. За допомогою супутників зафіксували рухи літосферних плит, що відповідають приблизно 10 см за рік. Завдяки обстеженню дна океану космічними літальними апаратами виявили відмінності рельєфу океанічного дна порівняно з поверхнею суходолу і створили відповідні карти.
На основі отриманої первинної географічної інформації створюють макети, або моделі (мал. 5), форм рельєфу, циклонів і антициклонів, річок із греблею і водосховищем, природних комплексів, розробляють різноманітні карти.
Мал. 4. Здобуття географічної інформації
У географії існують також методи здобуття вторинної географічної інформації. Це зумовлено тим, що багато географічних об’єктів бувають недоступні для прямого спостереження або мають дуже великі розміри. Тоді вчені-дослідники вдаються до використання даних, які вже добуто і певним чином упорядковано.
Вторинну географічну інформацію вчені накопичують поступово. Такими джерелами інформації для них є карти, особливо тематичні, аналізуючи які можна порівнювати явища, створювати образ (модель) певного явища чи конкретної території (мал. 5). Упорядковану географічну інформацію дають і таблиці, у яких поєднані багатовимірні характеристики території. Прикладом такої таблиці є геохронологічна шкала. Джерелами вторинної географічної інформації є графіки, діаграми, профілі. (Пригадайте, який вигляд мають графіки зміни добової та річної температури, роза вітрів, кліматичні діаграми, профілі рельєфу, з яких ви отримували географічну інформацію.)
Важливим способом здобуття вторинної інформації в географії залишаються також описи, особливо коли це стосується характеристик природи окремих материків, маловідомих країн, загадкових морів і островів. Нині функцію опису виконують також різноманітні відео-засоби – кіно та телебачення.
Новим джерелом вторинної географічної інформації є географічна інформаційна система (ГІС), призначена для комп’ютерного читання, аналізу та надання інформації.
На уроках географії у 7-му класі ви також будете проводити своєрідні дослідження материків і океанів, користуючись вторинними методами здобуття інформації.
Мал. 5. Космічний знімок урагану (1). Комп’ютерні моделі урагану (2) і метеоритного кратера (3). Радіолокаційний знімок, що демонструє зміщення грунту внаслідок землетрусу (4)
Факти сьогодення
ГІС працює швидко. У ГІСі є певний набір програм, які допомагають швидко (за 3-5 хв) створити будь-яку географічну карту. При цьому наносять потрібні дані, а їхній аналіз здійснюється автоматично. А під час роботи з картами атласу, коли необхідно виявити певну залежність, наприклад, між рельєфом і будовою земної кори, часу витрачається значно більше, адже потрібні карти, що розміщені на різних сторінках, виконані у різному масштабі.
ПІДСУМКИ
Географія материків і океанів вивчає природні умови та ресурси материків і океанів, а також проблеми їх використання, населення і господарську діяльність людей у різних куточках Землі.
Материків на земній кулі шість: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія.
Існує шість частин світу: Європа, Азія, Америка, Африка, Австралія, Антарктида.
Історично виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий. Науковці виокремлюють ще й п’ятий океан.
Розрізняють методи здобуття первинної та вторинної географічної інформації.
Запитання і завдання для самоперевірки
Уявіть, що ви ведучий телевізійної програми “Клуб мандрівників”. Яку географічну інформацію про материки та океани ви підібрали б і повідомили глядачам?
Чим відрізняється безпосереднє спостереження географічних об’єктів в околицях своєї місцевості та ознайомлення з ними за ГІСом?
Порівняйте, що вивчає “Географія материків і океанів” та “Загальна географія “.
Назвіть усі материки, частини світу та океани.