– навчальна: ознайомити семикласників зі способами творення дієслів;
– розвивальна: формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, вправно ними користуватися при творенні дієслів; доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити з рослинами-цілителями, з надбаннями народної медицини.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія
– Синтаксис: уживання дієслова в ролі різних членів речення.
– Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні слів-синонімів. Міжпредметні зв’язки: метафора (література).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Дослідження-спостереження над мовним матеріалом
> Розглянути таблицю і визначити, від яких частин мови творяться
Від дієслів дієслова творяться за допомогою суфіксів, а від інших частин мови – за допомогою суфіксів, префіксів і способом словоскладання.
Способи творення дієслів
Префіксальний | В – (уві-): вписати, увібрати, влити; від (і)-: відрахувати; до-(ді-): дочистити; Над-(і-): надписувати, надірвати; о – (об-, обі-): обшити, обіграти, обнести; Під-(і)-: під*їхати, підігріти, підібрати; По-, попо-: подерти, попоходити; при-: пришити; роз – (розі ): Розгромити, розігріти |
Суфіксальний | -а-, (-я): від іменників, прикметників, вигуків: моргати, хлопати, вечеряти, міцнішати; -ува (-юва): від іменників: підмалювати, записувати, днювати, учителювати; -і-: від іменників, прикметників, числівників: жаліти, біліти, двоїти; – ну-: від прикметників, вигуків: стукнути, ойкнути; -ка-: від займенників, вигуків, часток: бекати, куку – вати |
Префіксально- Суфіксальний | Під-, з – + – ува – (-юва-): підвищувати, зменшувати; ви-, по-, з-, Не-, про – + – и-, – ува-, (юва-): викорінювати, знешкоджувати, Пофарбувати; від-, до-, з-, не-, на – + – ся: відчепитися, ненаїстися, допрацюватися |
Словоскладання | А) іменна частина + дієслівна основа: благоволити, верховодити; Б) складні іменники + – ува – (-юва-), – а – (-я-): вільнодумствувати, добродіяти |
V. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ,
УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОПІЗНАВАЛЬНИХ І ТВОРЧИХ УМІНЬ З ТЕМИ
Творчий диктант
> Дібрати антоніми до наведених дієслів, змінюючи в них префікси. Визначити морфологічні ознаки утворених дієслів.
Виростити, зсипати, розширити, наблизитися, приближати, ділитися, дарувати.
> Скласти розповідь про цілющі рослини, яким віддають перевагу у вашій родині, використовуючи дієслова.
Творче конструювання
> Від наведених слів утворити дієслова суфіксально-префіксальним способом. Увести новоутворені лексеми в речення так, щоб вони виступали різними членами речення.
Корінь, хвороба, ліки, кашель, міцність, жаль, зима, зелень, молодь.
Гра “Хто більше”
> Від дієслів утворити якомога більше дієслів префіксальним способом. Зразок. Хворіти – захворіти, перехворіти, недохворіти. Робити, лікувати, лежати, працювати, жувати, терти, ходити.
> Розібрати за будовою 2-3 слова.
Ігрове завдання для кмітливих
> До записаних коренів додати префікси та суфікси. Визначити спосіб творення відновлених слів.
Ключ: перечитувати, протоплювати, переписувати, погоджувати, змальовувати, стукотіти, гуркотіти, бурмотіти, гримати, блимати, смикати.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Повторити §. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему “Способи творення дієслів”.
> Знайти і записати в зошит текст, який би розповідав про лікувальні властивості рослин вашого краю. Виписати дієслова, утворені різними способами. Розібрати ці слова за будовою.