Тема. Спостереження за написанням закінчень дієслів 1-ої особи теперішнього і майбутнього часу. (Вправи 299-301).
Мета. Розвивати вміння розпізнавати дієслова першої особи теперішнього і майбутнього часу, правильно їх писати і вживати у мовленні.
Обладнання: мовний матеріал, додаток 8, картки для гри (на підсумок уроку), коробочки для карток.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 298).
Діти зачитують складений діалог або розігрують його в парах.
– Назвіть дієслова. Визначте їх час.
III.
1. Вибірковий диктант-пісня (перша строфа романсу “Чари ночі” на вірші Олександра Олеся).
Сміються, плачуть солов’ї
І б’ють піснями в груди,
Цілуй, цілуй, цілуй її,
Знов молодість не буде.
– Виписати дієслова (ті, що повторюються, записати один раз). (Сміються, плачуть, б’ють, цілуй, не буде.)
– Назвіть дієслова-антоніми. (Сміються – плачуть.)
– Діти, розкажіть все, що ви знаєте про дієслово плачуть як частину мови (додаток 8).
Плачуть – поч. ф. – плакати, що роблять?, теперішній час, множина, 3-я особа.
Отже, дієслова плачуть,
2. Гра-спостереження “Зміни дієслово”.
– Я називаю дієслово в неозначеній формі, а ви змінюєте його у 3-ій особі множини теперішнього часу і визначаєте закінчення. Який займенник вам допоможе? (Можна записувати змінені учнями дієслова в колонки.)
Вчитель називає спочатку дієслова, які у 3-й особі множини теперішнього часу мають закінчення – уть, – ють, а потім такі, що в 3-й особі множини у теперішньому часі мають закінчення – ать, – ять. Діти роблять висновок, що всі дієслова за цією ознакою можна поділити на дві групи.
-уть, – ють
-ать, – ять
– Отже, всі ці дієслова вжиті в теперішньому часі, у множині, у 3-й особі, тобто можна добавити перед дієсловом займенник вони.
IV. Сприймання і осмислення учнями нового матеріалу.
1. Вправа-дослідження (вправа 299).
Діти спостерігають за закінченнями дієслів у першій особі. Порівнюють їх у теперішньому і майбутньому часі, в однині та множині. Висновок підтверджують правилом на с. 153.
2. Вивчення правила (с. 153).
Звернути увагу на пораду авторів після правила.
3. Каліграфічна хвилинка.
К К К К к к кн кр инк ip
Кружляють, падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов пірїнки,
Вкривають поле, ліс і хати.
В. Сухомлинський
– Які образні слова та вирази ви зустріли у вірші?
– Якою частиною мови починається кожен рядок?
– Визначте час, особу і число дієслів.
– Запишіть ці дієслова в теперішньому часі в першій особі множини. Скористайтесь правилом. Виділіть їх закінчення.
– Поясніть розділові знаки у вірші.
Фізкультхвилинка.
4. Робота з прислів’ями.
– Кого почитають, того й величають.
– Ноги носять, руки годують.
– Як сіно косять, то дощів не просять.
– Одні кажуть, що знають, а інші знають, що кажуть.
– Золото добувають із землі, а знання з книг.
– Лінощі не стомлюють, а тільки мучать.
– Семеро одного не ждуть.
– Радість і труд поряд ідуть.
– Гарного коня хвалять, гарну людину шанують.
– Ключ, яким часто відмикають, не іржавіє.
– За одного вченого десять невчених дають.
– В ліс дрова не возять, в колодязь воду не ллють.
– Прочитайте прислів’я, які прославляють знання і розум.
– Відшукайте прислів’я, які висміюють лінощі.
– Зверніть увагу на закінчення дієслів у прислів’ях. За закінченнями дієслів випишіть за 3 хвилини: 1 в. – якнайбільше дієслів, які в 1-й особі множини мають закінчення – емо (-ємо), 2 в. – дієслова, які в 1-й особі множини мають закінчення – имо (-їмо).
5. Колективне виконання вправи 300.
А) Читання вірша, з’ясування значень невідомих слів, рубрика “Слово про слово”, с. 153.
Б) Висловлення почуттів, викликаних поезією Д. Павличка “Рідна мова”.
В) Зміна особи виділених дієслів з 2-ої особи однини на 1-шу особу множини.
Г) Виписування дієслів за зразком.
– Позначте закінчення дієслів, поясніть їх правопис.
6. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
V. Підсумок уроку.
Гра-жарт.
– Учні третього класу одержали дві посилки. Коли вони їх відкрили, то дуже здивувалися. Ось який вигляд мали посилки:
Учні не знали, що робити з цими дивними посилками. У листі, який був в одній із них, писалося, що все це дієслова. Але їх так багато, що вони не вмістилися в одну посилку, і довелося їх розділити. Основи дієслів поклали в один ящик, а закінчення – в другий. Щоб прочитати ці дієслова, їх треба знову з’єднати. В одному ящику учні знайшли: чита-, малю-, вел-, воркот-, дума-, їд-, вивча-, уч-, лет-, до-, біж-, ірж-, жив-,бач-, крич-. У другому ящику лежали: – ать, – ять, – уть, – ють.
Допоможіть третьокласникам прочитати дієслова.
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 153 – правило, с. 154 – вправа 301.