Мета: скласти і вивчити таблицю ділення на 3; працювати над засвоєнням змісту множення і ділення та взаємозв’язку між ними; навчити обчислювати довжину сторони рівностороннього трикутника за його периметром; розвивати мислення, пам’ять, мовлення; виховувати інтерес до уроків математики.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 111, завдання 654; 655)
Завдання 654
– Прочитайте складені рівності.
Завдання 655
– Скільки всього гілочок принесли мурахи
2. Гра “Перевір себе!”
Учні лічать від 1 до 40 по одному. Замість чисел, які діляться, наприклад, на 2, вони говорять: “Не скажу!”.
3. Математичний диктант
– Перед будинком стоїть 12 машин, а мотоциклів – на 9 менше. Скільки мотоциклів стоїть перед будинком? (3)
– У театральному гуртку займається 23 дівчинки. Це на 8 більше, ніж хлопчиків. Скільки хлопчиків у театральному гуртку? (15)
– У бідоні 3 л молока. Скільки молока в двох таких бідонах? (б)
– На полив городу взяли 6 пляшок води, по 3 л кожна. Скільки літрів води взяли на полив городу? (18)
– В альбомі
– Прочитайте відповіді. (3; 15; 6; 18; 9)
– Запишіть їх у порядку зростання. (3; 6; 9; 15; 18)
– Що цікавого помітили? (Числа збільшуються на 3.)
– Назвіть серед них парні числа. (6; 9)
– “Ланцюжком” додаватимемо до 15 по 3, поки не дістанемо 30.
4. Хвилинка каліграфії з логічним завданням
– Запишіть числа 2-го і 3-го десятків, яких немає в таблиці множення чисел 2 і 3.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми складемо таблицю ділення на 3.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 112-113)
Завдання 656. Колективне опрацювання матеріалу
Учні складають з рівностей на множення числа 3 рівності, що містять ділення на 3.
Порівнюють таблицю множення числа 3 і таблицю ділення на 3. Пояснюють, що цікавого помітили.
Завдання 657
Учні “ланцюжком” обчислюють, користуючись таблицею ділення на 3. Один учень працює біля дошки, решта – у зошитах.
Завдання 658. Колективне розв’язування задач
Аналіз умови задач, запис скороченої умови, порівняння.
По? ог. 3 тар., 9 ог.
По 3 ог. ? тар., 9 ог.
Завдання 659. Робота в парах
Учні складають задачі за малюнком і запитаннями.
Завдання 660
Учні складають задачу за даним розв’язанням.
Завдання 661
Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання.
– Що таке периметр?
– Що означає рівносторонній трикутник?
– Як знайти довжину сторони, знаючи периметр?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Зірочки”
– Поставте замість зірочки відповідний знак дій.
2. Робота над задачею
У 3 рядах розташували 15 кружків, в кожному ряду порівну. Скільки кружків вийшло в ряду?
3. Творча робота над задачею
– Розв’яжіть задачу і складіть до неї дві обернені.
Михайлик приніс 17 білих грибів, 9 з них мама засмажила. Скільки грибів залишилося?
4. Гра “Обчисли й перевір”
5. Офтальмологічна пауза
6. Розв’язування логічних задач
1) На двох полицях стояло 19 книг. На кожну полицю поставили ще стільки книг, скільки було на ній. Скільки книг стало на двох полицях після цього? (19 + 19 = 38)
2) Пес Тузик на 6 кг важчий за кота Барсика, а Барсик утричі легший за Тузика. Скільки важить Барсик? (1 і 7 – хибне; 2 і 8 – хибне; 3 і 9 – істинне.)
Відповідь: 3 кг.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 113, завдання 662; 663.