Тема. Тема і основна думка тексту. (Вправи 26-30).
Мета. Повторити з учнями поняття “тема” і “основна думка тексту”. Практично визначати тему й основну думку тексту.
Розвивати творчі вміння працювати над текстом, добирати заголовок.
Виховувати чуйне ставлення один до одного.
Обладнання: таблиця “Тема і основна думка тексту”, диск до підручника, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань
II. Перевірка домашнього завдання.
Робота у парах: діти зачитують один одному свої листи, виділяють у них найбільш важливі слова, які можуть бути головною думкою всього тексту.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Всі на світі сльози б я витер…” (Тетяна Майданович).
– Ви, напевно, помітили, що наші уроки, окрім граматичної, як правило, мають ще одну тему, яка виховує душу. Яку якість душі може мати людина, яка говорить такі слова з епіграфа? (Чуйність, доброту.)
2. Читання вірша Т. Майданович.
3. Проблемна ситуація (за вправою 26).
– Прочитайте
“Тисячорукий вітер”:
“Для чого вітрові тисячі рук?”
“Всі на світі сльози б я витер…”
– Чи можуть ці фрази бути різними варіантами заголовку до одного твору?
– Який із заголовків допомагає зрозуміти, про кого або про що розповідається у творі?
– Який заголовок спонукає замислитися, чого навчає твір?
– Прослухайте вірш та музику, яка зображає вітер (вчитель вмикає запис на диску.) Як автор показала силу доброти людини у вірші?
4. Каліграфічна хвилинка (за вправами 27, 28).
– Які слова можна утворити із поданих складів? (Чуйність, байдужість.)
– Що можна сказати про значення цих слів? (Це слова, протилежні за значенням, – антоніми.)
– Зверніть увагу – у цих словах пишеться лише 1 знак м’якшення. Утворіть із цих слів прикметники чоловічого і жіночого роду. (Чуйний, чуйна, байдужий, байдужа.)
– Запишіть утворені групи слів.
– Прочитайте приказки із вправи 28. Про кого так кажуть?
– Спишіть ці приказки у зошит.
– Чи легко жити серед байдужих людей?
– Чи можна від них отримати допомогу, співчуття, пораду, підтримку?
– Чи розділить така людина твою радість, твоє горе?
– Хто до вас завжди чуйний, уважний, хвилюється за вас, радіє вашим успіхам?
– Складіть і запишіть речення про цю людину.
5. Опрацювання матеріалу про тему і основну думку тексту (правило на с. 16).
– Пригадайте, що таке тема тексту. (У тексті про когось або про щось розповідається, доводиться якась думка чи щось описується. Це тема.)
– А що є основною думкою у тесті? (Текст створюється з якоюсь метою. Ця мета і є основною думкою.)
– Прочитайте правило на с. 16 і дізнайтеся, які запитання допомагають зрозуміти основну думку тексту.
6. Виконання вправи на визначення теми і основної думки тексту (вправа 29, с. 17).
– Розгляньте малюнок і прочитайте оповідання. Визначте його тему і основну думку. (Радість дівчинки, бажання ділитися своєю радістю. Байдужість робить тебе самотнім. Байдужість ранить душу, ображає.)
– Що ж так образило Катрусю? Чому вона гірко заплакала? Напишіть про це кількома реченнями.
– Як інакше могли повестися діти? (Могли порадіти разом із дівчинкою: “Правда? Яка ти щаслива! Я радію за тебе і за твого тата!”)
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творча робота в парах.
– Складіть і запишіть 3-4 поради людям про те, як не бути байдужим.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Як визначити тему тексту?
– Як зрозуміти основну думку тексту?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 30 (завдання 1 і 2).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 30.3.
УРОК 7 УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?