Урок 104
Тема. Тверді та м’які приголосні. Позначення м’якості приголосних буквами я, ю, є, і
Мета: поглибити знання учнів про тверді та м’які приголосні звуки; закріпити вміння учнів позначати м’якість приголосних літерами я, ю, є, і; удосконалювати вміння розрізняти тверді та м’які приголосні на слух; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 211)
–
– Які приголосні звуки називаються дзвінкими?
– Які приголосні називаються глухими? Наведіть приклади.
– Назвіть парні дзвінкі і глухі приголосні звуки. Які дзвінкі приголосні звуки не мають парних глухих?
– Як вимовляються дзвінкі приголосні в кінці слова і складу? Наведіть приклади.
2. Хвилинка чистопису
Ел ос ва лісова
– Доберіть із цими буквосполученнями такі слова, щоб у них були м’які приголосні звуки. (Стеля, теля, осінь, росяний, полювання). Складіть звукові моделі
3. Гра “Злови слово з двома м’якими приголосними”
Керівник гри називає слова, а учасники оплесками в долоні ловлять слова з двома м’якими приголосними.
Дерево, білка, Білянка, дідусь, дитина, сядь, Ляля, криниця, сьогодні, Льоля, вулиця, бетон, школа, вікно, школярі, Льоня, олівець, повітря, пенал, тюльпан, малюнок.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми пригадаємо, що ми знаємо про тверді та м’які приголосні, якими літерами позначається м’якість приголосних на письмі.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Артикуляційне вправляння (вправа 212)
– Прочитайте вголос склади парами. Вимовте попарно приголосні звуки.
– Які букви підказали вам, що приголосні, позначені виділеними буквами, треба вимовляти м’яко?
– Прочитайте правило на с. 89 і запам’ятайте його.
2. Самостійна робота із взаємоперевіркою (вправа 213)
– Якими буквами позначено м’якість приголосних у кожному слові?
3. Робота з віршем (вправа 214)
– З яким проханням звертається поет до ниви? Підкресліть звертання.
– Знайдіть у вірші слова з м’якими приголосними звуками. Вимовте їх.
– У якому слові вірша всі приголосні звуки м’які? (Сійся)
– Прочитайте правило на с. 90 і запам’ятайте його. Наведіть власні приклади до цього правила.
4. Фізкультхвилинка
5. Коментоване письмо (вправа 215)
– Розгляньте малюнок і прочитайте вірш.
– З чого видно, що люди бережливо ставляться до навколишньої природи, охороняють її?
– Спишіть виділені слова. Вимовте м’які приголосні звуки і підкресліть букви, що їх позначають однією рискою. А букви, якими позначено м’якість приголосних, підкресліть двома рисками.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Звуко-буквений аналіз слів (вправа 216)
– Якими буквами позначено ці звуки? (Т, л, дз)
– А якою буквою позначено їх м’якість? (і)
2. Робота зі скоромовкою (вправа 215)
– Який звук у словах лис і ліс однаковий? ([с])
– Які звуки позначені літерою л? ([л], [л’])
– Прочитайте скоромовку і потренуйтеся швидко її промовляти. Позмагайтеся з сусідом по парті.
3. Словниковий диктант
– Запишіть слова і підкресліть літери, які позначають м’якість приголосних звуків.
Тополя, коліно, лід, Люся, Олеся, ніс, слюда, річка, сітка, синє, ллє, місяць, корінець, дзюрчить, люк, сутінки, тюльпан, полюс, диня, пляшка.
VI. Підсумок уроку
– Назвіть пари приголосних за твердістю – м’якістю.
– Якими буквами позначається м’якість приголосних звуків на письмі?
– Яка літера в українській мові завжди позначає м’який приголосний звук?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правила на с. 89, 90, вправа 218.